دینام ماشین چیست و علائم خرابی آن کدامند؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

دینام چیست؟

دینام یا ژنراتور، (Dynamo) در واقع یک مولد الکتریکی و تولیدکننده برق است. با روشن شدن موتور، آرمیچر دینام که یک سیم پیچ الکتریکی است در میدان مغناطیسی پوسته دینام و حول محور خود به سرعت چرخیده و تولید برق می نماید. چون برق باتری برای موتور و سایر قسمت ها مثل چراغ ها، بخاری، استارتر، کولر و... کافی نیست و از طرفی برای اینکه باتری شارژ (پر) شود از دینام استفاده می شود.

دینام از یک پوسته فلزی، دو عدد بالشتک، بوش، آرمیچر، کلکتور، فولی و چند عدد زغال تشکیل شده است. در جلوی داشبورد هر اتومبیل بوسیله آمپرمتر، جریان برق دینام که به باتری می رود برای راننده مشخص شده است، در صورت خرابی دینام لامپ قرمز رنگی کوچکی در بغل آمپر دینام روشن می شود.

دینام با استفاده از کموتاتور ایجاد جریان مستقیم می‌کند. ساختار و اساس دینام در ابزارهای که بعداً ساخته شده‌ای چون موتور الکتریکی، کنورتیسور دوار برقی ومولد هم‌زمان استفاده شد.

امروزه دینام‌ها اصطلاحاً از نوع دینام آلترناتور هستند که با ساختار کوچک به دلیل ارزان بودن، قابل اعتماد بودن و بهره‌وری بیشتر نسبت مقیاس‌های بزرگتر آن برتری دارند.

علائم خرابی دینام خودرو کدامند؟

علائمی وجود دارند که با تشخیص آن ها می توان از خرابی دینام آگاه شد. اولین علامت خرابی، روشن شدن چراغ هشدار است. این چراغ در کنار صفحه کیلومتر ماشین جای دارد. در زمان استارت خودرو این چراغ روشن و سپس خاموش می شود. اگر بعد از استارت زدن و روشن شدن چراغ هشدار، همچنان روشن بماند، این به معنی آن است که باطری یا دینام به مشکل برخورده و یا خراب شده است.

برای پیدا کردن این چراغ می توانید از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید.

انجام تست بار است یک روش دیگر از روش های آگاهی از وضعیت دینام است. با انجام این تست از وجود نیاز به تعویض دینام آگاه خواهیم شد.

برای انجام این تست چراغ های بزرگ خودرو را روشن کنید و استارت بزنید؛ در همین حین به میزان روشنایی چراغ ها توجه داشته باشید و اگر تفاوتی در میزان روشنایی چراغ ها به وجود نیامد احتمالا دینام ماشین سالم است. اما اگر هنگامی که استارت زدیم، نور چراغها کم شد به این معناست که انرژی را صرفا از باطری می گیرد و دینام خراب است.
روش دیگر تست خرابی دینام انجام تست ولت متر است. برای این کار باید از یک ولت متر ویژه مدل خاص ماشین و با توجه به دستورالعمل های شرکت سازنده استفاده کنید. در زمان خاموش بودن ماشین عدد نشان داده شده توسط ولت متر باید روی 12 باشد. سپس خودرو را روشن کنید و تمام وسایل برقی جانبی را خاموش کنید. در این زمان ولت متر باید بین ۱۴ تا ۱۴.۴ باشد. در آخرین مرحله، تمام وسایل برقی جانبی را روشن کنید و اگر ولت متر در این حالت عدد ۱۳ را نشان داد، سیستم شارژ و دینام ماشین سالم است. اگر اعداد نشان داده شده کمتر از این میزان بود باید دینام خودرو را چک شود.

از علائم دیگر خرابی دینام خودرو می توان به دیر روشن شدن خودرو در زمان استارت زدن، کم نور بودن چراغ های داخل خودرو اشاره کرد. در زمانی که سیستم های برقی به درستی کار نکنند و اگر باتری جدیدا تعویض شده باشد اما مدام شارژ خالی کند باید دینام ماشین هم تعویض گردد.

روش های پیشگیری از خرابی دینام :

استفاده از باطری های با ظرفیت بالا

نگه داشتن دور موتور روی ۲۰۰۰ در زمان توقف و به وسیله گاز دادن

قرار دادن دور فن کولر در پایین ترین درجه ممکن

بررسی وضعیت تسمه دینام( بررسی شل بودن آن)

خودداری از روشن نمودن چراغ ها در زمان های غیر ضروری (زمان توقف)

سوالات فنی احتمالی برای رفع عیب دینام آلترناتور اتومبیل و جواب ها:

طرز کار دینام؟

آرمیچر دینام بوسیله ی چرخیدن در حوزه مغناطیسی بالشتک ها، تولید برق می نماید که برق تولید شده به کلکتور منتقل شده و بوسیله زغال ها جمع آوری می گردد و بدین ترتیب برق تولید شده از دینام به قسمت لازم می رسد.

کلکتور چیست؟

استوانه ای است که از تعدادی ورقه های نازک مسی تشکیل یافته و در بین آنها صفحات عایق از فیبر قرار گرفته است.

کار بالشتک دینام؟

ایجاد حوزه ی مغناطیسی در آرمیچر.

علت سوختن بالشتک دینام؟

در اثر اتصالی سیم های دینام و گرم شدن دینام، بالشتک ها می سوزند.گیر کردن آرمیچر به بدنه بالشتکچسبیدن پلاتین قطع و وصل در موقع خاموش بودن موتور

علت سوختن دینام؟

شارژ بیش از حدخرابی بوش بلبرینگچسبیدن پلاتین شارژ آفتامات در موقع روشن بودن موتورچسبیدن پلاتین قطع و وصل در موقع خاموش بودن موتورگیر کردن آرمیچر به بدنه پوستهاتصالی سیم های دینام

علت کار نکردن دینام؟

شل بودن تسمه پروانهکوتاه شدن زغالکثیف بودن کلکتورنامیزان بودن پلاتین آفتاماتخرابی بوش بلبرینگ

علت باز شدن لحیم کلکتور؟

در اثر شارژ بیش از حد، دینام گرم شده و لحیم سیم کلکتور باز می شود.

آفتامات یا رگلاتور چیست؟

آفتامات یا رگلاتور کلید خودکاری است که بین جریان دینام و باتری قرار گرفته و تنظیم کننده یا ناظم برق است. زمانی که باتری نیاز به شارژ داشته باشد، برق دینام را به باتری می دهد ولی مانع برگشت برق از باتری به دینام می باشد.

انواع دینام؟

دینام دو زغاله و سه زغاله داریم. همچنین آفتامات نیز دو نوع سه قرقره ای و یک قرقره ای دارد. دینام دو زغاله با آفتامات سه قرقره ای و دینام سه زغاله با آفتامات یک قرقره کار می کند.
دینام دو زغاله بوسیله آفتامات شارژ را تنظیم می نماید در صورتی که در دینام سه زغاله تنظیم شارژ بوسیله زغال متحرک می باشد.

نقش قرقره های آفتامات در دینام دو زغاله ؟

قرقره اول برای قطع و وصل جریان، قرقره دوم برای تنظیم آمپر و قرقره سوم برای تنظیم ولت می باشد.

علت گریپاژ دینام؟

شکستن بلبرینگ و بوششل شدن و باز شدن پیچ های بالشتک

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم