واترپمپ خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟

این قطعه یکی از مهمترین قطعات خودرو است. همان طور که از نام آن مشخص است وظیفه ی واتر پمپ یا پمپ آب، به جریان در آوردن مداوم آب و مایع ضد یخ و ضد جوش در داخل موتور برای تنظیم دمای آن است.

بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند.سیستم خنک ­کاری برای پیشگیری از افزایش دمای موتور به­ کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده میباشد.

دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. مقدار زیادی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای انجام بگیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود. سیستم خنک کاری از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که در واقع یکی از آن ها واتر پمپ می باشد.

زمان تعویض واترپمپ

وجود نقص یا نشتی در واترپمپ موجب بروز آسیب های جدی به موتور خودرو می شود. تعویض به موقع واتر پمپ برای مراقبت از خودرو الزامی است.

از علائم خرابی واترپمپ وجود آثار ضد یخ یا آب در زیر ماشین است.

برای تشخیص نشتی می توان خودرو را در محلی تمیز پارک کنید و یا یک مقوا در زیر جلوبندی خودرو قرار دهید و پس از چند ساعت کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید. اگر خیس بود یعنی که واترپمپ یا واشرها نشتی دارند. اما وجود لک کوچک در زیر خودرو جای نگرانی ندارد زیرا به علت میعان کولر خودرو است. برای همین است که توصیه می کنیم این کار را در شب انجام دهید.

علامت دیگر خرابی واترپمپ این است که دمای موتور به شدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.

اجزای واتر پمپ 

واتر پمپ مجموعه ای از قطعات است که حرکت آن توسط تسمه پروانه است. در زیر قطعات واترپمپ را معرفی خواهیم کرد:

فولی

بدنه آلومینیومی پوسته 

واشر و کاسه نمدی 

یاتاقان

باهمکاری تمام این اجزا باهم واتر پمپ کار می کند.

فولی : فولی به قطعه ای از موتور گفته می شودکه وظیفه آن تنظیم کردن موقعیت تسمه هایی است به میل لنگ وصل هستند.فولی به عملکرد مداوم و حرکت یکنواخت و همزمان متعلقات موتور کمک می کند.

کاسه نمد یا واشر: کاسه نمد ها یا واشر ها قطعه ای واتر پمپ هستند که از سه جز اصلی واشر،فنر نمد ساخته شده اند.فنرها به کاسه نمد ها حالت کشسانی داده تا قابل انعطاف باشد .کار کاسه نمد یا درزگیر ها جداسازی دو قطعه ای که حرکت دورانی دارند. به کاسه نمدها اصطلاحا آب بند نیز گفته می شود. کار اصلی کاسه نمدها جلوگیری از نفوذ گرد وغبار یا نشت روغن است. جنس این کاسه نمد ها از ترکیب مواد پلاستیکی و فلزات است که در شرایط مختلف مقاومت بالایی داشته باشند.

یاتاقان: یاتاقان ها جز اصلی واتر پمپ هستند . آیاتا به حال به چگونگی کار کرد وسایلی مثل چرخ های اسکیت یا موتورهای الکتریکی که به سرعت و با نرمی می چرخند فکر کرده اید؟علت آن را می توان در دو کلمه ساده یاتاقات دانست. یاتاقان ها بوسیله لایه های فلزی داخلی و خارجی و غلتک های فلزی ساچمه ای می غلتند و اصطلاک را کاهش می دهند.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم