فیلتر هوای خودرو، زمان و چگونگی تعویض آن

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

«فیلتر هوا» از تجهیزات لازم و ضروری در خودرو است. این تجهیز به خاطر داشتن خاصیت جذب ذرات موجود در هوا، مانع ورود گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا به داخل موتور خودرو می شود. در حالت طبیعی موتور خودرو به ازای هر گالن سوخت از هزار گالن هوا استفاده می کند. در این صورت برای سوخت صحیح خودرو باید از فیلتر هوا استفاده کنیم.

با گذشت زمان فیلتر هوا پر می شود از ذرات و گرد و غبار و آلودگی و انسداد پیدا می کند. برای جلوگیری از بروز مشکل در سوخت و ساز خودرو، باید بعد از گذشت مدت زمان مشخص فیلتر هوا عوض شود. فیلتر هوا تاثیر موثر و قابل توجهی در سوخت صحیح بنزین در خودرو دارد و در صورت انسداد آن، هوا به درستی به سوخت نمی رسد. اپس سوخت بنزین کامل نبوده و باعث می شود تا مصرف سوخت در خودرو بالا برود. فیلتر هوا علاوه بر بخش سیستم سوخت خودرو، در بخش کابین هم کاربرد دارد. بدین صورت که موجب تصفیه هوای ورودی به کابین خودرو می گردد.

با تمام این اوصاف نقش عمده فیلتر هوا در اتومبیل، تصفیه هوای ورودی به سیستم احتراق و سوخت می باشد. با اینکه قیمت فیلتر هوا در مقایسه با سایر قطعات اتومبیل بسیار کم و ارزان است اما عدم توجه به آن می تواند مشکلات بزرگ و هزینه های بالایی را به دنبال داشته باشد. با توجه به نقش و تاثیر فیلتر هوا در اتومبیل باید در نگهداری و تعویض به موقع آن دقت کنید.

انواع فیلتر هوای خودرو و تفاوت های آن

فیلتر هوا انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های متفاوتی است.

عمومی ترین و پرکاربردترین نوع فیلتر هوا، فیلتر هوای سلولزی یا فیلتر هوای کاغذی می باشد. به منظور جذب بهتر ناخالصی های هوا در فیلترهای هوای سلولزی از یک کاغذ پلیسه دار آکاردئونی استفاده می شود. این نوع فیلتر ها برای به وجود آوردن یک ثبات در ساختار خود از یک فریم پلاستیکی استفاده می نمایند. این نوع از فیلترها، ارزان قیمت تر از دیگر فیلترها می باشند اما عمر کمی دارند و باید پس از گذشت مدت زمان کوتاهی با یک فیلتر جدید عوض شوند. فیلتر هوای سلولزی توانایی جذب زیادی دارد و قادر است 80 تا 90 درصد ذرات خارجی را به خود جذب کند.

زمان تعویض فیلتر هوا

در صورت استفاده از فیلترهای معمولی پیشنهاد ما این است که از هر ۵ هزار کیلومتر یک بار فیلتر هوا را تعویض نمایید. تعویض فیلتر معمولا در هر بازه زمانی تعویض روغن خودرو، انجام می گردد. اما در شهر های بزرگ که آلودگی بالا است این بازه زمانی کمتر بوده و باید از هر ۳ الی ۴ هزار کیلومتر فیلتر هوای خودرو تعویض گردد.

برای دانستن زمان دقیق تعویض فیلتر هوا خودرو، بهترین کار بازدید چشمی فیلتر هوا و مطمئن شدن از عملکرد صحیح آن است. معمولا فیلترهای هوا به رنگ های سفید یا زرد تولید می شوند که در صورت کثیفی، سریعا بتوان آن را تشخیص داد. اگر بازدید از فیلتر هوای خودرو صورت گرفت و مشاهده کردید که مقدار آلودگی سطح آن افزایش یافته است، باید سریعا آن را تعویض کنید.

نحوه بازرسی و تعویض فیلتر هوا

محل قرارگیری و چگونگی قرار گیری فیلتر هوا در خودروهای مختلف، متفاوت است. با این حال تمامی فیلتر های هوا در مسیر ورود هوا به موتور قرار دارند و به سادگی، با باز کردن یک بست، جدا شده و قابل تعویض هستند.

پس از یافتن محل قرارگیری فیلتر هوا، بایستی بست مربوطه را باز کرده و فیلتر را از جای خود خارج کنید. این بست معمولا بسیار ساده طراحی شده است و در کوتاه ترین زمان باز و بسته می شود. فیلتر هوا در مسیر ورودی هوا، قرار گرفته است. پبعد از بررسی و اطمینان از این که فیلتر هوا دیگر کارایی ندارد، آن را با یک فیلتر هوای جدید (از همان نوع) تعویض کرده و سپس، درب محل قرار گیری فیلتر را با بست مربوطه محکم نمایید.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم