کاربرد روغن موتور در خودرو

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

چرا باید از روغن موتور استفاده کنیم؟
حتما تا بحال شما نیزبارها از کاربرد و پر اهمیت بودن روغن موتور شنیده اید،ماشین سافت نیز در نظر دارد این بار این عنصر حیاطی برای خودرو را زیر ذره بین قرار دهد و توضیحاتی مختصر و مفید در رابطه با این ارائه دهد .لطفا تا ادامه با ما همراه باشید.
روغن خودرو همانند درمانی برای خودرو ها می باشد که عملا بدون ان کارکرد خودروبا مشکلاتی مواجه خواهد شد.زیرا نه تنها موتور خودرو بلکه بسیاری از قسمت های خودرو نیز برای روان تر کار کردنشان به ان نیاز دارند.و بخاطر پر اهمیت بودنش احتمالا بسیاری از تعمیر کاران به خاطر سود و منفعت زیاد از نااگاهی صاحبان خودرو سوء استفاده کنند و روغن موتور تازه را تعویض کنند.
همانطور که در بالا اشاره کردیم بسیاری از بسیاری از قطعات متحرک موجود در خودرو برای بهترکارکردن نیاز به روغن دارند.اما هریک دارای روغن مخصوص به خود هستند،مثلا گیربکس های اتوماتیک روغن های مخصوص به خودر را دارند.یا حتی برای ترمز خودرو نیز ما نیازمند روانکار خاصی داریم اما لازم به ذکر است که "روغن ترمز" یک اشتباه رایجی است که بین افراد شایع است و بهتر است بجای ان از "مایع ترمز" استفاده شود.
برخی افراد گمان می کنند که بکاربردن روغن ترمز سبب افزایش توان و شتاب خودرو و همچنین باعث کاهش مصرف سوخت می شود که این عقیده چندان صحیح نیست زیرا قدرت روغن موتور در حدی نیست که در توان و مصرف سوخت تغییرات چشمگیری ایجاد کنند.
بهتر است بعنوان دارنده ی خودرو با انواع روغن موتور اشنا شوید بطور کلی ما سه نوع روغن موتور داریم:مینرال ،طبیعی،نیم سنتتیک و تمام سنتتیک.و اگر در انتخاب روغن موتور دچار سردرگمی شده اید بهتر است به دفترچه ی راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا از استاندارد بین المللی SAE مطلع شوید.(SAE: استاندارد مورد تایید انجمن مهندسین خودرو می باشد که در رابطه با سطح کیفی روغن نظر می دهند.)
نکته ی قابل توجه این است که رانندگان خودرو هایی که شتاب و سرعت بیشتری نسبت به بقیه خودرو ها دارند نسبت به تعویض روغن موتور باید دقت و توجه بیشتری داشته باشند.
ایا فکر میکنید اگر رنگ روغن سیاه شود باید انرا تعویض کرد؟ در رابطه با این سوال برخی تعمیرکاران اعلام میکنند که روغن باید تعویض شود در حالیکه سیاه شدن روغن امری طبیعی است و در نتیجه ی عمل کربنیزه شدن رخ میدهد،رانندگان عزیز توجه کنند اگر بعد از یک ساعت کار اخل موتور سیاه شود،پس نشانگر استاندارد بودن روغن موتور است.زیرا سیاهی نشان میدهد توانسته بخوبی الودگی های موجود در داخل موتور را پاک کند.
از نظر ما زمان تعویض روغن موتور به عوامل متعددی بستگی دارد،مثلا فضای کار کردن خودرو،شرایط جوی،مقدار فشاری که وارد موتور خودرو می شود،به زیر فشار رفتن موتور خودرو برای مثال موقع بالا رفتن ازسربالایی،پس بهتر است در هنگام مواجه بااین مسائل با مکانیک یا نمایندگی مشورت کنید.
رانندگان محترم لطفا در زمان تعویض روغن موتور مطمئن شوید که فیلتر روغن نیز تعویض می شود.چون همانطور که از نامش پیداست این فیلتر کثیفی های موجود در داخل کارتر روغن را در خود جمع می کند پس مانع از ورود کثیفی به داخل قطعات خودرو می شود.
اما نکته ی حائز اهمیت این است که فکر نکنید با تعویض های پی در پی و زود هنگام روغن به ماتور ماشین خود لطف میکنید بلکه برخی روغن موتور ها مثل غیر سنتتیک لازم است که تا5000 کیلومتر باقی بماند.
و نکته ی پایانی این قسمت این است که تعویض روغن موتور را به یک متخصص و تعمیرکار بسپارید زیرا این کار نیازمند وسیله های خاصی است که درمورد خودروهای جدید نمی توان به راحتی به فیلتر روغن شان دسترسی پیدا کرد و همچنین تعمیرکاران هستند که از مقدار مناسب روغن استفاده شده در گیربکس،موتور و ترمز مطلع هستند
منبع:ماشین سافت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم