علایم خرابی رله فن رادیاتور ماشین

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو :اگر فن رادیاتور کار نمی کند، خرابی رله یکی از دلایل احتمالی است. رله تنها علت احتمالی نیست و شایع ترین علت نیز نیست. اگر وسیله نقلیه شما دو فن دارد و یکی از دو فن کار نمی کند، مشکل می تواند فن خراب یا رله معیوب باشد.
علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

از آنجایی که گرمای موتور در حالت ساکن می تواند بسیار مخرب باشد، به محض اینکه متوجه شدید که فن کار نمی کند، باید با فن غیرفعال برخورد کرد. یک فن به طور متناوب حتی مشکل سازتر است، زیرا ممکن است تا دیر نشده متوجه شوید که فن از کار افتاده است.

فن خنک کننده یک وسیله نقلیه

فن خنک کننده به حرکت هوا در رادیاتور کمک می کند حتی اگر وسیله نقلیه در حرکت نباشد.
علائم خرابی رله فن رادیاتور

رله بخش مهمی از سیستم خنک کننده است. وقتی خراب یا خراب می شود، روی فن تاثیر می گذارد. مراقب علائم بد رله فن خنک کننده زیر باشید:
موتور داغ می شود یا بیش از حد گرم می شود

آیا موتور در علائم راهنمایی و رانندگی و خطوط رانندگی گرمتر از حد معمول کار می کند یا پارک شده و روشن است؟ مراقب سنج خود باشید! آیا سریعتر و بدون اخطار گرم می شود؟ مشکل ممکن است ناشی از خرابی رله فن خنک کننده، سیم کشی یا خود فن باشد. اگر فن کندانسور A/C کار نمی‌کند، ممکن است خنک‌کننده A/C در زمانی که خودرو در ترافیک است متوقف شود و سوپاپ پاپ‌آف روی کمپرسور ممکن است فشار بیش از حد زیادی را به دلیل افزایش دما آزاد کند و صدایی بلند ایجاد کند و مقداری مه از زیر کاپوت

اما باز هم، رله فن خنک کننده بد تنها مقصر دمای بیش از حد موتور یا گرم شدن بیش از حد کندانسور A/C نیست. بسیاری از مسائل دیگر می تواند باعث این مشکلات شود.
فن های خنک کننده کار نمی کنند

به جای دمای غیرمعمول موتور بالا، راننده ممکن است متوجه شود که فن های خنک کننده کار نمی کنند. رله معیوب یا خراب نمی تواند برق را به فن های خنک کننده برساند. به نوبه خود، فن های بدون برق کار نمی کنند و رادیاتور را به حال خود رها می کنند.

رادیاتور که از هجوم مفید هوا از طرف فن های خنک کننده محروم است، نمی تواند به اندازه معمول گرما را حذف کند. این مایع خنک‌کننده هنوز داغ را به موتور باز می‌فرستد و باعث می‌شود که دماها بالا برود زیرا مایع خنک‌کننده کار خود را برای خنک کردن موتور انجام نمی‌دهد.
فن های خنک کننده به کار خود ادامه می دهند

برعکس، فن های خنک کننده ممکن است حتی زمانی که موتور آفلاین است به کار خود ادامه دهند. این رفتار عجیب و غریب نشان دهنده مشکل متفاوتی در رله ای است که فن ها را کنترل می کند. گیر کردن رله بسته می تواند باعث این مشکل شود، اما برخی از خودروها ممکن است پس از خاموش شدن موتور، فن ها را بر اساس طراحی کار کنند. نکته کلیدی این است که آیا این اتفاق تازه شروع شده است یا اینکه الگوی جدیدی است که شما متوجه آن شده اید. عادی بودن کلید است، چه در حال گوش دادن به صحبت های طرفداران، چه تماشای سنج های خود یا هر چیز دیگری باشید. مراقب تغییرات باشید

یک مدار باز الکتریکی در سیم پیچ رله می تواند به کنتاکت های رله اجازه دهد در موقعیت باز خود باقی بمانند و هرگز بسته نشوند. یک مدار کنترل کوتاه یا کنتاکت‌های رله گیر می‌توانند به ارائه برق ادامه دهند و فن‌ها را به طور مداوم در حال کار نگه دارند.

بدیهی است که اگر فن ها همیشه کار کنند، باتری را خالی می کنند.
چراغ های هشدار

اگر رله فن خنک کننده خراب شده باشد، ممکن است هشدارهایی مانند چراغ چک موتور و چراغ هشدار دما را روی داشبورد مشاهده کنید، اما ابتدا ممکن است متوجه شوید که A/C خنک شدن را متوقف می کند. بیشتر در مورد آن در پاراگراف بعدی.
روشن شدن چراغ موتور را بررسی کنید

روشن شدن چراغ چک موتور ممکن است نشان دهنده معیوب بودن رله فن خنک کننده باشد.
عملکرد ضعیف تهویه مطبوع

یک رله فن خنک کننده معیوب نیز می تواند بر عملکرد تهویه مطبوع (A / C) تأثیر منفی بگذارد. دلیل آن در اکثر خودروها این است که فن خنک کننده به عنوان یک فن کندانسور عمل می کند. هنگامی که A/C روشن می‌شود، فن هوا را در کندانسور A/C حرکت می‌دهد و در نتیجه گرما را از مبرد خارج می‌کند، که از حالت بخار به حالت مایع تبدیل می‌شود، زیرا گرمایی که در اواپراتور گرفته می‌شود. به همین دلیل است که آنها آن جزء را “معمولا” می نامند.
علل احتمالی خرابی رله فن خنک کننده

رله های فن خنک کننده به دلایلی می توانند کار نکنند. دلایل رایج برای کار نکردن رله ها ممکن است عبارتند از:

خرابی کامپیوتر، سوئیچ دما یا ماژول کنترل رله که رله را روشن یا خاموش می کند.

خسارت ناشی از ch انقباض بین مدارها با سرعت و بار الکتریکی متفاوت

مورچه ها در رله ها (متداول تر از آنچه انتظار دارید).

خرابی رله به دلیل تخلیه جریان زیاد از یک موتور فن نیمه کوتاه یا مدار فن به طور متناوب.
نحوه تشخیص بد بودن رله فن خنک کننده

راه های مختلفی برای تشخیص اینکه آیا رله فن خنک کننده بد مقصر داغ شدن بیش از حد موتور است وجود دارد. می توانید روش های زیر را امتحان کنید:
تعویض رله فن

ساده ترین روش این است که موتور را روشن کنید و سپس تهویه مطبوع را روشن کنید. اگر فن درگیر نشود، ممکن است مشکلی در رله فن خنک کننده وجود داشته باشد. البته ممکنه طرفدار باشه یک قانون کلی خوب این است که سخت ترین مؤلفه در خصمانه ترین محیط به احتمال زیاد شکست می خورد. این معمولا خود فن است.

اگر فن خنک کننده درگیر نشد، می توانید با تعویض آن با رله دیگری بررسی کنید که آیا رله مقصر است یا خیر. این فقط در صورتی کار می کند که فن توسط یک رله هدایت شود – همانطور که قبلاً گفته شد، بسیاری از سیستم های فن دارای یک ماژول هستند یا ممکن است 2 یا 3 رله با هم کار کنند.

بسیاری از رله‌های خودرو از نظر طراحی مشابه هستند، بنابراین می‌توانید به سادگی یک رله را از یک سیستم متفاوت و غیر بحرانی بگیرید و آن را در جای رله فن خنک‌کننده قرار دهید. هشدار: در خودروهای جدیدتر، این می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین رله‌هایی را که شماره قطعه‌های متفاوتی دارند (معمولاً روی رله خواهد بود) عوض نکنید، حتی اگر پایانه‌ها یکسان به نظر برسند!

اگر یک رله فن دارید و می توانید رله دیگری با همان شماره قطعه پیدا کنید، اگر فن با رله جایگزین کار کند، متوجه خواهید شد که رله سیستم خنک کننده معیوب است. یک نکته – فن های خنک کننده می توانند به طور متناوب کار کنند – رله ها معمولاً یا کار می کنند یا نمی کنند.
رله فن خنک کننده

اگر فن خنک کننده درگیر نشود، ممکن است مشکلی در رله فن خنک کننده وجود داشته باشد.
اندازه گیری مقاومت سیم پیچ رله

همچنین می توانید مقاومت سیم پیچ رله را اندازه گیری کنید. مقاومت یک رله معمولی بین 40 تا 80 اهم خواهد بود. سطوح مقاومت بالاتر هشدار می دهد که سیم پیچ شروع به خرابی کرده است در حالی که خوانش های پایین تر به معنای خراب شدن رله است.

گوش دادن به نویزها

یکی دیگر از تست‌های DIY شامل تکان دادن رله فن خنک‌کننده و گوش دادن به هرگونه صدا است. آرمیچر شکسته در اطراف رله به صدا در می آید.
ضربه زدن یا ضربه زدن به رله فن

همچنین می توانید رله را ضربه بزنید یا ضربه بزنید تا ببینید که آیا فن روشن می شود یا خیر. می‌توانید به رله گوش دهید تا ببینید وقتی برق می‌زند، «کلیک» می‌کند یا خیر، اما این به این معنی نیست که رله خوب است – می‌تواند «کلیک» کند و همچنان برق را به فن برساند.
رله فن خنک کننده چه کاری انجام می دهد؟

رله فن خنک کننده یک کلید الکترومغناطیسی است که منبع تغذیه فن های خنک کننده موتور را کنترل می کند. این اطمینان را ایجاد می کند که دستگاه های انرژی بر فقط در صورت نیاز کار می کنند، معمولاً وقتی وسیله نقلیه بی حرکت است.

هنگامی که دمای موتور به سطوح ناایمن نزدیک می شود، کامپیوتر یا سوئیچ دمای خودرو، رله فن خنک کننده را روشن می کند. رله فعال یک مدار را تکمیل می کند و اجازه می دهد جریان الکتریکی از آن عبور کند و به فن های خنک کننده برسد.

بیشتر بخوانید : سیبک فرمان خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد رله های فن (و به طور کلی رله ها) در سیستم خنک کننده، توضیحات عمیق ما را در اینجا بخوانید.

تهویه مطبوع ماشین

خرابی رله فن خنک کننده می تواند بر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما تأثیر منفی بگذارد.

انواع مختلف رله فن خنک کننده

انواع مختلفی از رله های فن خنک کننده وجود دارد. تفاوت اصلی آنها شامل آرمیچر سیم پیچی است که برای تکمیل یک مدار الکتریکی استفاده می کنند.
رله فن به طور معمول باز است

رایج ترین نوع رله از آرمیچر باز استفاده می کند. وقتی سیم پیچ رله برق می گیرد، آرمیچر بسته می شود. مدار تکمیل شده اجازه می دهد تا جریان به موتور فن برسد.
رله فن معمولی بسته

برعکس رله معمولی باز، این نوع از آرمیچر بسته استفاده می کند. انرژی دادن به سیم پیچ رله، آرمیچر را باز کرده و مدار را کامل می کند.
رله فن دوگانه

این نوع رله از دو مدار استفاده می کند که یکی از آنها آرمیچر باز و دیگری آرمیچر بسته است. به لطف استفاده از هر دو آرمیچر، یک رله دوگانه می تواند جریان الکتریکی را در حالت باز و بسته هدایت کند.
مکانیک چک سیستم خنک کننده ماشین

خودروها یا دارای یک ماژول هستند که سرعت فن را کنترل می کند یا آنهایی که 2 فن دارند اغلب از 2 یا 3 رله استفاده می کنند که با هم کار می کنند تا فن ها بتوانند به صورت سری به صورت موازی کار کنند، یا دوباره، بسته به شرایط حاکم، ممکن است گاهی اوقات فقط یکی از دو فن روشن شود. .
نحوه کار رله ها در سیستم خنک کننده

بسیار خوب، بیشتر مردم می دانند که رله یک کلید الکترومغناطیسی است. یک رله استاندارد دارای یک مدار اولیه است که یک سیم پیچ را با یک هسته فولادی مغناطیسی می کند – این رله را روشن می کند و مغناطیس کنتاکت های ثانویه را به هم می کشد تا مدار بسته شود. این پایانه های ثانویه که بار هر رله ای را که سوئیچ می کند حمل می کند.
همه چی در مورد رله فن خودرو

رله‌ها برای انواع کارها در خودرو استفاده می‌شوند، از لوازم جانبی گرفته تا اجزای کنترل موتور – فن خنک‌کننده رادیاتور یکی از مهم‌ترین اجزای زیرپوش است که توسط یک رله یا گاهی اوقات توسط دو رله کار می‌کند. رله های فن معمولا از 30 تا 50 آمپر جریان دارند، زیرا طرفداران جریان زیادی مصرف می کنند.

همه می دانند که اکثر موتورهای خودروها با مایع خنک می شوند. مایع خنک‌کننده در گردش، گرمای احتراق را از بلوک و سرسیلندر با رسانایی جذب می‌کند، سپس گرما را با همرفت به رادیاتور می‌برد، جایی که گرما از لوله‌های کوچک به پره‌های طراحی‌شده ویژه‌ای آزاد می‌شود تا هوا از آن عبور کرده و گرما را به دور منتقل کند. . رادیاتور از نظر فنی به عنوان “مبدل حرارتی” نامیده می شود زیرا این همان کاری است که انجام می دهد.
رله فن خودرو

کولر خودرو یک کندانسور دارد – مبدل حرارتی دیگری که معمولاً در جلوی رادیاتور نصب می شود – که به جریان هوا نیز نیاز دارد – به همین دلیل گاهی اوقات دو فن وجود دارد و ممکن است آن فن ها همزمان با سرعت پایین تر کار کنند. به طور همزمان سرعت دهید، یا ممکن است یک فن کار کند در حالی که فن دیگر کار نمی کند.
نقش رله فن در خودرو

خودروها یا دارای یک ماژول کنترل کننده سرعت فن هستند یا خودروهایی که دارای 2 فن هستند اغلب از 2 یا 3 رله استفاده می کنند که با هم کار می کنند تا فن ها بتوانند به صورت سری (سرعت کم، تقسیم ولتاژ و کارکرد کندتر) به صورت موازی کار کنند (هر دو فن ولتاژ کامل سیستم را دریافت می کنند. در همان زمان)، یا باز هم، بسته به شرایط حاکم، ممکن است گاهی اوقات فقط یکی از دو فن فعال شود.

هنگام رانندگی در بزرگراه، هوا به طور طبیعی از رادیاتور عبور می کند، اما وقتی وسیله نقلیه در ترافیک نشسته یا پارک شده و در حال حرکت است، فن (کمربند یا برقی یا یکی از هر کدام در برخی وسایل نقلیه) هوا را از طریق رادیاتور می کشد تا دمای هوا را کاهش دهد. مایع خنک کننده، که سپس به بلوک و سر باز می گردد تا گرمای اضافی را جذب کند. این نسخه کوتاهی از نحوه عملکرد یک سیستم خنک کننده است.



ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم