از کجا بفهمیم باتری ماشین چند آمپر است.

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

اهمیت فهمیدن این که باطری ماشین چند آمپر است

اینکه شما باتری با آمپر یا ظرفیتی مناسب برا خودروی خودتان را انتخاب نمایید از اهمیت بالایی بر خوردار است. اما به چه علت؟ فرض کنید که شما باتری با آمپر پایین را انتخاب کرده اید. در هنگام استارت زدن اگر توجه کنید متوجه می شوید که طول مدت استارت زدن شما افزایش می یابد و حتی گاهی نیاز به چندین بار تکرار استارت زدن دارید تا ماشین روشن شود.

استارت های پیاپی و طولانی می تواند باعث گرم شدن استارت شود و به خرابی آن منجر شود. و بالعکس نیز اگر ظرفیتی بالاتر از نیاز ماشین انتخاب کنیم، هنگام استارت زدن جریانی که از سیستم برق ماشین عبور می کند افزایش یافته و در پی آن دما به شدت افزایش می یابد. پس با انتخاب نادرست ظرفیت باتری عمر سیستم استارت ماشین و حتی چراغ های ماشین که از باتری (باطری) تغذیه می کنند کاهش می یابد

باتری ماشین چند ولت و چند آمپر است؟
اولین راه که ساده ترین راه هم هست، جهت فهمیدن باتری ماشین چند آمپر است کافیست درب کاپوت خودرو را بالا بزنید و معمولا روی درب باتری اطلاعات مورد نیاز باتری شما را زده است. (AH) همان چیزی است که شما دنبال آن هستید باید ببینید روی درب باتری یا کنار باتری این میزان چقدر است؟

حال اگر باتری شما قدیمی باشد و برچسب اطلاعات مورد نیاز شما کنده شده و یا پاک شده باشد آن موقع چطور میتوان بفهمیم باتری ماشین ما چند آمپر است؟ برای پاسخ به این سوال کافیه این مقاله را تا انتها بخوانید.

میزان آمپر یک باتری اساساً ظرفیت ذخیره سازی آن را به شما می گوید. به طور معمول، هرچه باتری بزرگتر باشد، میزان آمپر آن نیز بالاتر می رود. فرمول شیمیایی استفاده شده در داخلی باتری ماشین نیز بر میزان آمپر آن تأثیر می گذارد. ظرفیت اکثر باتری های ماشین بین 550 تا 1000 آمپر است.

با توجه به اینکه در اکثر باتری ها درجه بندی دو آمپر را مشاهده خواهید کرد، این که متوجه بشوید کدام یک از این دو، آمپر باتری ماشین شما را نشان میدهند موضوع را برای شما پیچیده تر می کند: آمپرهای ظرفیت باتری (CA) و آمپرهای ظرفیت باتری در هوای سرد(CCA) معمولاً درجه CA بالاتر از درجه CCA خواهد بود. وقتی می فهمید باتری ماشین چند آمپر است، بیشتر به آمپر ظرفیت باتری در هوای سر  (CCA) توجه میکنید. این قدرتی است که شما می توانید وقتی باتری در دمای -4 درجه فارنهایت است دریافت کنید و اندازه گیری میزان واقعی باتری است.
نمودار ساعت آمپر (AH) باتری ماشین چیست؟
معمولا این همان چیزی است که در زمان خرید باتری ماشین شما از فروشنده میپرسید و پاسخی که به شما داده میشود همان پاسخ سوال شما در این مقاله میباشد ( باتری ماشین چند آمپر است؟).

نمودار آمپر ساعت باتری ماشین که با اختصار (AH) روی درب و کنار باتری نمایش داده شده، همان این چیزی است که بیشتر اوقات در باتری های تجدید پذیر استفاده می شود و برای وسایل نقلیه موتوری، تفریحی و دریایی مشاهده خواهید کرد. اگرچه می توانید این نمودارها را برای باتری ماشین نیز پیدا کنید.

ساعت آمپر به شما امکان می دهد آمپر باتری ماشین را از طریق آمپر متر، عملی اندازه گیری کنید که شارژ یک باتری با آمپر مشخص (AH) چه مدت طول می کشد. برای مثال : اگر آمپر باتری ماشین شما  100 آمپر ساعت است، این به شما می گوید که باتری می تواند 5 آمپر انرژی را به مدت 20 ساعت ارائه دهد. و یا اگر از 10 آمپر در ساعت استفاده می کنید، 10 ساعت طول می کشد و. . . .
چند آمپر برای شارژ باتری ماشین مورد نیاز است؟

اکثر شارژرهای باتری در حدود 2 آمپر نیرو در ساعت به باتری شما ارسال می کنند. با این سرعت، شارژ کامل باتری معمولاً بیش از 24 ساعت طول می کشد. مزیت این نرخ نسبتاً کم شارژ این است که احتمال شارژ بیش از حد باتری را کمتر میکند، که می تواند طول عمر کلی آن را کاهش دهد.

همچنین می توانید گزینه های شارژ سریعتر را پیدا کنید. توصیه نمی شود باتری ماشین را با هر چیزی بیش از 20 آمپر شارژ کنید. شارژر 10 آمپر به شما شارژ سریع تری می دهد و هنوز نسبتاً ایمن است، اگرچه باید مراقب باشید که به محض پر شدن باتری، شارژر را جدا کنید.

تعیین اینکه چند آمپر برای شارژ باتری خودرو باید در نظر گرفت ، این است که ظرفیت فعلی را از کل ظرفیت کم کنیم. هنگامی که می دانید باتری شما به چند آمپر نیاز دارد ، آن را بر میزان آمپر شارژر تقسیم کنید. نتیجه تعداد ساعاتی است که باید شارژ شود.
مراحل فهمیدن آمپر باتری خودرو
ظرفیت باتری بسته به نوع باتری بر حسب آمپر ساعت (Ah) یا میلی آمپر ساعت (mAh) اندازه گیری می شود.  باتری های کوچک، مانند باتری های AA، با میلی آمپر ساعت اندازه گیری می شوند، در حالی که باتری های سرب اسید چرخه عمیق، که در مواردی مانند چرخ دستی های گلف و صندلی چرخدار نصب شده اند، در Ah اندازه گیری می شوند.

هر دو به مدت زمان دوام یک باتری، هنگامی که به طور کامل شارژ می شود، اشاره می کنند، اما با خالی شدن باتری، mAh یا Ah کاهش می یابد.  یک روش خوب برای تعیین میزان شارژ ذخیره شده در باتری، بررسی خروجی آمپر با استفاده از مولتی متر است.
نحوه اندازه گیری آمپر باتری خودرو

قبل از اینکه بتوانید باتری ماشین را شارژ کنید، باید بدانید که چگونه آمپر باتری ماشین را اندازه گیری کنید. یک تستر باتری می تواند این اطلاعات را به شما بدهد. همچنین می توانید از مولتی متر دیجیتال برای بررسی میزان جریان باتری استفاده کنید.

برخلاف تسترهای باتری، یک مولتی متر دیجیتال ولتاژ باتری را به شما می گوید نه آمپر را. این اندازه گیری در بین باتری های ماشین سازگارتر است، که تمام آنها باید هنگام شارژ کامل عدد 12. 6 ولت داشته باشند. دریافت آمپر باتری از این اطلاعات نیاز به انجام برخی از فرمول های ریاضی دارد.

ولت اندازه گیری ولتاژ است، در حالی که آمپر اندازه گیری جریان است. اگر مقاومت  را بشناسید، می توانید آمپر را از طریق فرمول معروف قانون اهم اندازه گیری کنید : جریان برابر است با ولتاژ تقسیم بر مقاومت

I = V / R

درجه اهم باتری شما باید روی برچسب ذکر شده باشد.

برای اندازه گیری ولتاژ جریان باتری، مولتی متر را به DC تبدیل کنید. سپس، سیم قرمز مولتی متر را روی ترمینال باتری مثبت قرار دهید (معمولاً قرمز است و با + مشخص می شود). در مرحله بعد، سیم سیاه را به پایانه منفی لمس کنید (اغلب سیاه، مشخص شده با – مشخص میشود)

ولتاژ DC بر اساس نمودار زیر به شما نشان می دهد که چند درصد از شارژ باتری شما باقی می ماند
به دنبال برچسب در کنار یا بالای باتری خود بگردید تا دریابید که باتری شما در صورت شارژ کامل و در شرایط خوب، چه چیزی را ارائه می دهد.  به عنوان مثال، یک باتری چرخه عمیق ممکن است 12V 50Ah روی برچسب داشته باشد، به این معنی که 12 ولت و 50 آمپر ساعت تولید می کند.
گام 2

مولتی متر را روشن کنید.  بررسی کنید که جک های انتهای دو سیم به متر در سوکت های جک Ah روی متر وارد شده اند، اگر متر شما چند سوکت دارد یا با چرخاندن صفحه به تنظیمات مناسب یا فشار دادن کلید، آن را برای اندازه گیری Ah تنظیم کنید. دکمه آه تنظیم Ah را در محدوده ای متناسب با Ah روی برچسب باتری تنظیم کنید.  به عنوان مثال، اگر برچسب 50Ah می گوید، محدوده را بین 0 تا 60Ah تنظیم کنید.
مرحله 3

گیره تمساح فلزی را در انتهای سیم سیاه از متر به پایانه منفی باتری وصل کنید.  به احتمال زیاد برچسب “-” یا “Neg” دارد.  اگر کنتور گیره ندارد، باید سنسور را روی ترمینال نگه دارید.
مرحله 4

گیره تمساح دیگر را در انتهای سیم قرمز از متر به پایانه مثبت باتری وصل کنید یا سنسور فلزی را روی ترمینال نگه دارید.  برچسب “+” یا “Pos” دارد.
مرحله 5

به خواندن روی صفحه نمایش متر نگاه کنید.  در صورت شارژ کامل، قرائت با برچسب باتری مطابقت دارد.  شما می توانید درصد شارژ باتری خود را با استفاده از ماشین حساب تقسیم کنید که میزان خوانش متر را بر روی برچسب باتری تقسیم کرده و سپس نتیجه را در 100 ضرب کنید. به عنوان مثال، اگر خوانش متر 20 است، 20 را تقسیم بر 50 برابر می کند. 0. 2، ضرب در 100 مساوی 20، به این معنی که 20 درصد ظرفیت باقی مانده است.

با بررسی آمپرهای روی برچسب روی موتور الکتریکی یا دستگاهی که باتری تغذیه می کند، از یک ماشین حساب برای تعیین مدت زمان شارژ باتری خود در دستگاه الکتریکی خود استفاده کنید.  به عنوان مثال، اگر دستگاه 5Ah مصرف می کند و میزان اندازه گیری آن 20Ah است، 5 را به 20 تقسیم کنید تا 4 دریافت کنید، بدین معنا که باتری شما دستگاه شما را به مدت 4 ساعت تغذیه می کند.
قطب معکوس یا چپ (L) و مخالف یا راست(R)

    باتری­ ها بر اساس مکان قرارگیری قطب مثبت و منفی به دو دسته قطب معکوس و مخالف دسته ­بندی می­ شوند. قطب مخالف یعنی زمانی که قطب­ های باتری جلوی شما باشند، قطب منفی سمت راست شما قرار گیرد. منظور از قطب معکوس در باتری خودرو یعنی اگر قطب ­های باتری جلوی شما باشند، قطب منفی سمت چپ شما قرار گیرد.
    برخی از باتری­ ها در برخی آمپراژها دارای هر دو  قطب مخالف و معکوس هستند. بنابراین به ترتیب در کنار آمپر آن باتری ­ها کلمه اختصاری L یا R دیده می­ شود.

پایه بلند و کوتاه

    برخی از باتری ­ها در برخی آمپراژها دارای پایه بلند و کوتاه هستند. در باتری های پایه بلند، قطب های باتری از سطح روی باتری بالاتر قرار گرفته است اما در باتری های پایه کوتاه، هم سطح روی باتری می­ باشد. باتری های پایه بلند دارای ارتفاع بیشتری نسبت به باتری های پایه کوتاه هستند.
باتری فابریک ماشین چند آمپر است؟

باتری‌های پیشنهادی با توجه به میزان مصرف برقی خودرو و همچنین قدرت دینام برای شارژ و فضای موجود برای باتری تعیین شده است.

جدول زیر، راهنمای مناسبی برای آمپر های مصرفی مورد نیاز (فابریک شرکتی) و آمپر پیشنهادی برای باتری های اتمی و غیر اتمی خودروهای خارجی و ایرانی می باشد.

نوع خودرو  آمپر مورد نیاز ( فابریک شرکتی)  آمپر پیشنهادی
 رنو و پی کی  ۵۰ آمپر  ۵۰ آمپر یا ۵۵ آمپر
 انواع پراید  ۵۰ آمپر  ۵۵ آمپر
 مزدا ( وانت بار )  ۶۰ آمپر  ۶۰ آمپر یا ۷۰ آمپر
 پیکان وانت  ۶۰ آمپر  ۶۰ آمپر یا ۷۰ آمپر
 پژو ۴۰۵  ۶۶ آمپر  ۶۶ آمپر یا ۷۴ آمپر
 پژو ۲۰۶ و SD  ۵۰ آمپر  ۵۵ آمپر
 پژو پارس  ۶۶ آمپر  ۶۶ آمپر یا ۷۴ آمپر
 تیبا TIBA  ۵۰ آمپر  ۵۵ آمپر
 نیسان سایپا بنزینی  ۷۰ آمپر  ۷۰ آمپر یا ۷۴ آمپر
 نیسان سایپا دیزل  ۸۸ آمپر  ۸۸ آمپر یا ۷۴ آمپر کره ایی
 انواع سمند  ۶۶ آمپر  ۶۶ آمپر یا ۷۴ آمپر
 پژو روآ Roa  ۶۰ آمپر  ۶۰ آمپر یا ۷۰ آمپر
 پیکان  ۶۰ آمپر  ۶۰ آمپر
 ریو  ۶۶ آمپر  ۶۶ آمپر یا ۷۴ آمپر
 مگان  ۷۰ آمپر  ۷۴ آمپر
 زانتیا  ۶۶ آمپر  ۷۴ آمپر
 تندر ۹۰ ( ال نود )   ۶۰ آمپر   ۶۰ آمپر
 ماکسیما   ۶۶ آمپر   ۷۴ آمپر
 ام وی ام ۱۱۰  ۳۵ آمپر  ۳۵ آمپر
 ایسوزو ۵ تنی  ۱۲۰ آمپر  ۱۲۰ آمپر
 ایسوزو ۶ تنی  ۶۰ آمپر   ۶۶ آمپر
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم