ساعت اندیکاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده در تاریخ5 ماه پیش

ساعت اندیکاتور که به آن ساعت اندازه گیری هم می گوییم یک ابزار اندازه گیری دقیق و پر کاربرد است. در کارهای مختلفی مانند تراشکاری، فرزکاری، ماشین کاری و.. از آن استفاده می شود. این ساعت در انواع مختلف ساعت شیطانی، اندیکاتور ساعتی، اندیکاتور عقربه ای و دیجیتال در بازار وجود دارد.

امروزه محبوبیت و کارایی ساعت اندیکاتور به حدی است که بدون وجود آن ها انجام عملیات فرز کاری، ماشین کاری، CNC، و تراش کاری امکان پذیر نمی باشد. به بیان بهتر، این دستگاه ها تبدیل به یکی از کاربردی ترین و اصلی ترین مراحل کار با انواع ماشین ها شده اند و تمامی امور بدون آن ها قابل اجرا نمی باشند.

آموزش اندازه گیری با ساعت اندیکاتور

فرآیند اندازه‌گیری با استفاده از ساعت اندیکاتور نیازمند دقت بالا است. ابتداا با صفر کردن ساعت شروع می کنیم. برای اینکار صفحه ساعت را بچرخانید تا عقربه به طور کامل با خط صفر هم راستا شود. این موضوع را در نظر داشته باشید تا با بالا رفتن میله ساعت، عقربه به صورت ساعتگرد و با پایین آمدن عقربه به صورت پاد ساعتگرد حرکت خواهد کرد. قبل از اندازه‌گیری با ساعت ها، به دقت آن ها که بر روی صفحه آن درج شده توجه کنید. ابتدا ساعت اندیکاتور را به پایه متصل کرده و میله ساعت را در زاویه صحیح و نوک آنرا در تماس با سطح مورد نظر قرار دهید. نکته بسیار مهم، میزان فشردگی میله ساعت در هنگام تماس با جسم است. دقت کنید تا این فشردگی نه آنقدر زیاد باشد که تا در قسمتی از کار به آخرین میزان خود برسد و نتواند ادامه مسیر را اندازه‌گیری کند و نه آنقدر کم باشد که در قسمتی از کار از سطح مورد نظر جدا شود. برای همین انتخاب ساعت مناسب با توجه به بازه اندازه‌گیری آن بسیار حائز اهمیت است. پس از قرار‌گیری ساعت در محل مناسب به سراغ صفر کردن آن بروید. اکنون ساعت آماده اندازه‌گیری است. اگر قصد اندازه‌گیری میزان لنگی یک میله یا محور را دارید با چرخاندن آن و اگر میخواهید صافی یک سطح را اندازه بگیری با حرکت دادن آن و مشاهده حرکت عقربه، اندازه‌گیری خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید که این اندازه‌گیری باید روی دستگاه‌هایی مانند دستگاه تراش و یا دستگاه فرز که خود دارای دقت بسیار بالایی هستند انجام شود تا اندازه‌گیری با بالاترین دقت انجام گیرد.

کاربرد

امروزه ساعت اندیکاتور، به قدری کاربرد دارد که بدون شک، در هر مرحله ای از کار با انوواع ماشین آلات و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف و کاربرد ساعت اندیکاتور، کالیبره کردن می باشد. با کمک ساعت اندیکاتور می توان به راحتی، اقدام به بررسی میزان دقتی که یک دستگاه دارد پرداخت. اما باید اشاره کنیم که کابرد های ساعت اندیکاتور، در این موارد خلاصه نمی شود. بلکه موارد بسیار زیاد دیگری نیز جزو کاربرد های ساعت اندیکاتور می باشند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  •         هم راستا کردن دو شفت یا قطعه
  •         سنتر کردن قطعات غیر گرد بر روی ابزار هایی مانند سه نظام و چهار نظام
  •         تراز بودن قطعه بر روی گیره
  •         تراز بودن سطح کار گیر دستگاه های CNC و یا فرز
  •         سنجش تخت بودن قطعات بر روی دستگاه
  •         اندازه گیری اختلافی که بین دو قطعه در دستگاه وجود دارد

محصولات مرتبط
محصول ناموجود میباشد
توضیحات : ساعت اندیکاتورواحد اندازه گیری : میلیمترسایر ویژگی ها : دارای قابلیت چرخش صفحهسایر ویژگی ها : مجهز به پراب ساچمه ای بازه اندازه گیری 0 تا 10 میلیمتر دقت اندازه گیری : 0.01 میلیمتربا بدنه مقاوم در برابر شوک...
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم