سنسور دور موتور چیست و چه وظیفه ای در موتور خودرو دارد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ (Crankshaft position sensor) که Engine Speed Sensor یا ESS نیز گفته می شود. این سنسور وظیفه تشخیص و گزارش لحظه ای دور موتور به ECU را دارد و به همین دلیل در حرکت خودرو، نقش بسیار پررنگی دارد. سنسور دور موتوریک قطعه الکتریکی در موتورهای درون سوز می باشد که داده های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را بدست می آورد.. این داده ها به قسمتی به نام واحد فرمان موتور منتقل می شود و موتور از آنها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه زنی و دیگر فرایندها استفاده می کند.در نسل قبلی ماشین ها قبل اینکه حسگر موقعیت الکتریکی استفاده شود ، دلکو وظیفه تنظیم زمان جرقه زنی در موتور را انجام می داد.این سنسور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی پولی میل لنگ یا در عقب موتور روی پوسته کلاچ و در نزدیکی فلایویل قرار گرفته که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین می کند و علائم را به ای سی یو ارسال می کند.ای سی یو برای پاشش درست و جرقه درست از این علائم استفاده می کند.

سنسور دور موتور چیست؟

اجزای سنسور دور موتور آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن است. هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند بعد ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس گرفته شده، میزان دور موتور ماشین را بدست می آورد.

 

این داده های ارسال شده علاوه بر تنظیم دور موتور باعث می شود تا ECU ، زمان درست جرقه زنی در موتور را بدست بیاورد و از این طریق زمان درست پاشش سوخت را به انژکتورها اعلام کند. به طور کلی محاسبه دور موتور، تنظیم دور موتور آرام و ارسال اطلاعات زمان جرقه زنی، از وظایف اصلی سنسور موقعیت است.

وظیفه سنسور دور موتور چیست؟

مهمترین وظایفی که سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت بر عهده دارد:

  • اعلام حرکت فلایول به ECU
  • اعلام نقطه مرگ بالا و در نتیجه تنظیم زمان جرقه زنی
  • تشخیص و اعلام دور موتور به دور سنج
  • تنظیم دور موتور آرام

عیب یابی سنسور دور موتور

اگر سنسور دور موتور خراب شد، ماشین به هیچ وجه روشن نمی شود و اگر ماشین در حال کار باشد به سرعت خاموش می شود. بعضی وقت ها این مسئله به خاطر کثیفی و جمع شدن براده در اطراف موتور ایجاد می شود که این مساله باعث می شود سنسور موقعیت نتواند به خوبی به ECU سیگنال ارسال کند.برای رفع این مشکل اگر موتور تمیز شود، دوباره سنسور دور موتور می تواند سیگنال های خود را به ECU ارسال کند. در این مواقع، ماشین دوباره روشن می شود، اما همچنان کد خطا از حافظه ECU پاک نمی شود و باید برای رفع آن ماشین را دیاگ زد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم