سوپاپ خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

سوپاپ یک کلمه فرانسوی (Soupape) است. معنی دقیق آن دریچه و معنی رایج آن عبارت است از یکی از قطعات موتور  که روی سیلندر موتور قرار می‌گیرد و ورود هوا و خروج دود را کنترل می‌کند. در حالت کلی می توان ادعا کرد که به هرچیزی که بتواند هوای ورودی و خروجی را کنترل نمائد، سوپاپ گفته می شود. در تعریف فارسی این واژه فرانسوی این طور بیان شده است که : قطعه پولکی شکل که با قرار گرفتن بر روی سرسیلندر دریچه ها را سد می کند.

سوپاپها در محیطی با حرارت بسیار بالا کار می کنند و به دلیل سرعت عمل بالایشان در خطر فشار و فرسودگی زیادی قرار دارند. در بالا گفتیم که سوپاپهای تخلیه دود احتراق تحت دمای بسیار بیشتری نسبت به سوپاپ تنفس قرار دارند و در اثر این حرارت ممکن است سوپاپ به رنگ قرمز کدر درآید. به همین دلیل است که جنس سوپاپهای تخلیه از آلیاژی قوی فولادی هستند تا در برابر شکستگی و زنگ زدگی و بخصوص تاب برداشتن مقاومت کافی را داشته باشند. این آلیاژ از کرم ، سیلیس ، نیکل و مقدار کمی از سایر فلزات ساخته شده است.

انواع سوپاپ ها

سوپاپ هوا : سوپاپی برای ورود هوا یا به اصطلاح تنفس است.
سوپاپ دود : سوپاپی برای خروج دود است که به دلیل در تماس بودن با گاز های داغ دمای بیشتری نسبت به سوپاپ هوا دارند.

زمانبندی و عملکرد سوپاپ ها به چه صورت است؟

میل بادامک قطعه ای که دارای یک زمان بندی بسیار منظم و دقیق است به باز و بسته شدن سوپاپ ها کمک می کند، در واقع میل بادامک با توجه به شکل بادامک های روی آن زمان باز و بسته شدن سوپاپ را تنظیم خواهد کرد و در حالت کلی می توان این موضوع را دریافت نمود که باز و بسته شدن سوپاپ ها با حرکت پیستون ها هماهنگ است. میل بادامک ها همیشه و به شکل ثابت با میل لنگ در ارتباط هستند تا این هماهنگی بین پیستون ها و سوپاپ ها برقرار باشد. در موتور های مختلف راه اندازی و باز و بسته شدن سوپاپ ها قطعه های مختلفی وجود دارند. اما معمولا قطعات مورد نیاز برای این کار عبارتند از: بالابر، میل بادامک، میله فشارنده ، انگشتی ، اسبک سوپاپ و فنرهای سوپاپها. مکان و ترتیب سوپاپ ها در استفاده از این قطعات تاثیر دارند.

اجزای تشکیل دهنده 

 

۱- قطر کلگی
۲- قطر گیج لاین
۳- لنگی دور کلگی
۴- لنگی کف
۵- بار کامل
۶- ارتفاع کمربند
۷- ارتفاع پخ انتها
۸- زبری ساق
۹- ارتفاع کلی
۱۰- ارتفاع آبکاری ساق
۱۱- قطر ساق
۱۲- ارتفاع سختکاری
۱۳- سختی انته ساق
۱۴- لنگی انتهای ساق
۱۵- اجزای سوپاپ

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم