اشنایی با سیستم DAC خودرو

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش


DAC یا همان Downhill Assist Control به سیستم کمکی کنترل خودرو در سراشیبی اطلاق می‌شود.
اگر خودروی شما در سراشیبی شدید مثل جاده‌های ناهوار همچون جاده خاکی و نامناسب قرار گرفته باشد، یا زمانیکه در زمستان در سراشیبی شدیدی قرار دارد که جاده بسیار لغزنده است، امکان لیز خوردن خودروی شما زیاد است و شما باید با سرعت بسیار کمی حرکت کنید که برای انجام این کار از نیروی ترمز استفاده می‌کنید. این امر باعث داغ شدن بیش از حد لنت‌ها و دیسک می‌شود. اگر هم خودرو را به حال خود بگذارید و ترمز نگیرید خودرو سرعت زیادی می‌گیرد و باعث ایجاد سانحه می‌شود. اما در این شرایط، خودرویی که مجهز به سیستم DAC است، برای جلوگیری از لیز خوردن، سرعت خودرو را نقطه بسیار پایینی قرار می‌دهد و تنظیم می‌کند و اجازه نمی‌دهد از آن نقطه، سرعت خودرو بیشتر شود که باعث می‌شود خودرو لیز نخورد و با پایداری و کنترل کامل حرکت کند. با استفاده از این سیستم دیگر لازم به گرفتن ترمز نیست و باعث کم شدن استهلاک خودرو می‌شود.
این سیستم کمک می کند تا در سراشیبی های تند و به ویژه لغزنده، خودرو از سرعت معینی بیش تر شتاب نگیرد. چنین اتفاقاتی در حین رانندگی، معمولاً ناخودآگاه رخ می دهند که با وجود چنین سیستمی، دیگر هیچ راننده ای دغدغه حرکت در فراز و نشیب های کوهستانی را نخواهد داشت.
عملکرد سیستم:
اینگونه  است که ابتدا باید سرعت اتومبیل خود را به کمتر از 25 کیلومتر در ساعت برسانید (در بعضی از خودروها، حد مجاز سرعت برای فعال‌سازی این سیستم مشخص شده است) و سپس با فشردن کلید DAC، پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید. از این لحظه به بعد، گیربکس خودرو در حالت سنگین قرار می‌گیرد و سرعت پیشروی خودرو به طور هوشمند با درگیر کردن ترمزها، کنترل می‌شود و شما باید کنترل فرمان را در دست داشته باشید. سیستم DAC با کمک سامانه ESP و EBD از قفل شدن چرخ‌ها‌ یا انحراف خودرو جلوگیری می‌کند و اتومبیل را با یک سرعت نسبتا ثابت و البته ایمن و مطمئن، به پایین سراشیبی هدایت می‌کند. سپس با فشار دادن مجدد دکمه DAC می‌توانید سیستم را خاموش کنید و به حرکت خود ادامه دهید. توجه داشته باشید که در اکثر خودروها، علامت دکمه DAC به شکل یک اتومبیل است که روی سراشیبی قرار گرفته است و معمولا با فشار دادن دکمه و فعال شدن سیستم، علامت آن نیز به صورت چشمک‌زن روی صفحه آمپر مشخص می‌شود.

مزایای این سیستم:
آرامش و احساس راحتی بیشتر برای راننده،سرنشینان و سایر خودرو ها
وجود HAC و DAC موجب مصرف کمتر سوخت
عمر بیشتر قطعات خودرو
ایمنی


"ماشین سافت"

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم