واشر سرسیلندر چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

واشر سر سیلندر یکی از قطعات حساس و مهم است که علی رغم حجم کم و در چشم نبودن دارای وظیفه خطیری است. این قطعه حیاتی معمولا  دارای عمر بسیار زیادی است اما در شرایط غیر نرمال امکان صدمه دیدن آن وجود دارد. از همین رو هر گاه سر سیلندر به هر دلیل خراب شود از اصطلاح سوختن واشر سیلندر استفاده می گردد. بعبارتی هر گاه واشر سر سیلندر دفرمه شود می گویند واشر سر سیلندر سوخته است.

بلوک اصلی موتور بدلایل مختلف از دو قسمت مختلف تشکیل شده که قسمت بزرگ و اعظم آن که پیستون ،شاتون و میلنگ درون خود جای داده است، را بدنه اصلی و قسمت فوقانی که بخش کوچکتری است و سوپاپ های و غیر در آن تعبیه شده است را سر سیلندر می نامند.

تمام سوراخ های آب که برای کاهش دما بلوک موتور وجود دارد و سوراخ عبور سیال روغن که به منظور روغن کاری استفاده می گردد در هر دو قسمت وجود دارد. از همین رو باید بخش اتصال بدنه اصلی و سر سیلندر بطور کامل آبندی گردد تا مایعات مختلف با یکدیگر مخلوط نشود. همچنین در صورت عدم آبندی امکان ورود آب و روغن به محفظه اصلی سیلندر خودرو نیز وجود دارد. واشر سر سیلندر در بین بدنه اصلی و سر سیلندر قرا داده شده تا همه چیز بطور کامل آبندی گردد. واشر سر سیلندر باعث هدایت صحیح آب و روغن در سوراخ های مربوطه نیز خواهد شد.

وظیفه حیاطی دیگر سر سیلندر جلوگیری از بروز مشکلی است که در ادامه خواهد آمد. سیلندر خودرو در زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود می رسد فشار درون سیلندر در خودروهای بنزینی تا حدود 700 پی اس ای و در خودروهای دیزلی تا 2 هزار چی اس آی می رسد از این رو اگر فضای بین سیلندر و سر سیلندر آبندی نشده باشد فشار آنقدر بالا خواهد بود که مطمئنا باعث خروج مخلوط هوا بنزین می گردد . همچنین در هنگام تخلیه هم امکان خروج گازهای حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد. واشر سر سیلندر از این اتفاق جلوگیری به عمل می آورد.

با توجه مطالب فوق واشر سیلندر  باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. واشر سر سیلندر به منظور مقاومت در برابر فشار و دمای بسیار بالا معمولا از فولادی چند لایه (MLS) استفاده ساخته می شود و در موتورهای قدیمی‌تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین در برخی از خودروهای نوع مسی هم دیده می شود.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

داغ شدن موتور خودرو به دلیل کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن.

غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر. (واشر باید کاملا صاف بسته شود و نوشته ی  top بر روی واشر باید بالا قرار گیرد. و سمت مسی واشر به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار گیرد.)

استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می شود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین می رود.

از دلایل دیگر سوختن واشر می توان به کم بودن آب رادیاتور، نشتی آب از موتور خودرو، بد بودن یا ایراد داشتن جنس سرسیلندر، از کار افتادن یا بد کار کردن فن خودرو، استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان اشاره کرد که توصیه می شود تمام این موارد را در نظر بگیرید.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

خروج آب از اگزوز

گرم شدن غیر طبیعی موتور

ورود کمپرس در داخل رادیاتور

کمی کشش موتور

قاطی کردن آب و روغن یا به اصطلاح آب-روغن قاطی کردن خودرو )

دیر روشن شدن خودرو و بد کار کردن موتور

کمی کشش و توان خودرو

در صورتی که موتور خودرو گرم است و بخار از اگزوز خارج شود نشانه مشکل در واشر سر سیلندر می باشد که به علت نیم سوز بودن یا سوختن واشر سر سیلندر می باشد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم