کاربرد و نقش ترموستات خودرو چیست؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

ترموستات وسيله‌اي است براي تنظيم درجه حرارت موتور اتومبيل که بطور خودکار گرماي موتور را در حد ايده آل که حدود 85 درجه است نگه مي‌دارد.

براي عملکرد درست موتور، دماي آن بايد در محدوده معيني نگه داشته شود سرد بودن موتور باعث مي‌شود که غلظت روغن بالا رود و روانکاري قطعات به خوبي صورت نگيرد و گرم بودن بيش از حد آن هم باعث مي‌شود روغن خيلي رقيق شود و خاصيت روان کنندگي خود را از دست بدهد بنابراين ضرورت کامل دارد که دماي موتور در حد 85 درجه سانتيگراد نگه داشته شود.
در ابتدا که موتور سرد است ترموستات مسير ورود آب به رادياتور را مي‌بندد بنابراين آبي که براي گردش در دور سيلندر مورد استفاده است قرار مي‌گيرد فقط همان مسير بسته دور موتور را طي مي‌کند و وارد رادياتور نمي‌شود تا گرماي آن به 85 درجه سانتيگراد برسد در اين حالت گرماي مزبور باعث فعال شدن ترموستات شده و جيوه‌اي که درون آن است منبسط شده و مسير ورود آب به رادياتور را باز مي‌کند تا درجه حرارت بيش از اين بالا نرود با پائين آمدن حرارت مجددا ترموستات بسته مي‌شود و همين سيکل مرتب تکرار مي‌شود تا درجه حرارت موتور در حد مطلوب باقي بماند. در واقع اين ترموستات يک وسيله مکانيکي هوشمند است که کار يک شير قطع و وصل اتوماتيک را انجام مي‌دهد. استفاده از ترموستات هميشه بايد صورت گيرد و از اين نظر فرقي بين روزهاي گرم تابستان و يا روزهاي سرد زمستان وجود ندارد.

بعضي افراد اينگونه باور دارند که ترموستات را فقط به هنگام فصل سرد سال و هنگام استفاده از بخاري ماشين مورد استفاده قرار مي‌دهند، اگر سيستم خنک کننده موتور هميشه تميز و درجه حرارت موتور در حد معمول باشد ترموستات سال‌ها عمر مي‌کند اگر چه ترموستات از نظر ثابت نگه داشتن درجه حرارت نقش مهمي در موتور دارد، ولي در صورت گير کردن ممکن است سبب کاهش يا افزايش حرارت موتور شود اگر ترموستات در وضعيت باز گير کند موتور در فصل زمستان به درجه حرارت موثر خود نخواهد رسيد از طرف ديگر ترموستات در وضعيت بسته گير کرده باشد يا در درجه حرارت بيش از حد مجاز باشد گرماي موتور افزايش مي‌يابد و آب سيستم خنک کننده شروع به جوشيدن مي‌کند؛ بنابراين انتخاب نوع ترموستات بستگي مستقيم به استانداردي دارد که سازنده خودرو براي موتور آن تعيين کرده است و براي فهميدن آن بايد به دفترچه راهنما يا تعميرگاه مجاز آن خودرو مراجعه کرد.
کا

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم