ضد یخ و ضدجوش چیست ودلایل استفاده از ضد یخ و ضدجوش خودرو

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

ضد یخ و ضدجوش چیست و چه وظیفه ای دارد؟

ضد یخ یک سیال خنک کننده موتور اتوموبیل محسوب می شود. مایعی که با ترکیب با آب می تواند از یخ زدن رادیاتور پیشگیری کند و اجازه ندهد که موتور بترکد. در حقیقت وظیفه این محصول، هدایت حرارت تولید شده از عملکرد موتور به رادیاتور و در آخر هدایت این حرارت به فضای بیرون است. همچنین ممانعت از خوردگی در اجزای موتور نیز وظیفه این محصول است.
ضد یخ ها هم مثل کلیه ترکیبات شیمیایی از عناصر و ترکیبات حساس و گوناگونی تولید شده اند. به گونه ای که همواره استانداردها و ترکیبات آن ‌ها در حال بهبود و تغییر است.

اجزای تشکیل دهنده ضد یخ ها عبارت است از: مواد پایه، متریال ضدکف، بازدارنده‌ های ضد خوردگی، آب و رنگ که بسته با سلیقه و استاندارد هر برند تولید کننده متفاوت است.
دلایل استفاده از ضد یخ و ضدجوش خودرو

قبلا به جای ضد یخ از آب به عنوان برای خنک کردن اجزای داخلی موتور استفاده می کردند، در صورتی که بعدها مشخص شد استفاده از آب کفایت نمی کند چراکه آب نقطه انجماد پایین و نقطه جوش بالایی دارد و باعث زنگ زدگی قطعات فلزی موتور می شود. به همین دلیل استفاده از ضد یخ به یک امر ضروری تبدیل شد.
پیشنهاد می شود ضد یخ هایی تهیه کنید که استاندارد جهانی (GS1 استاندارد اتحادیه اروپا) را داشته باشند چراکه محصولی موفق به دریافت این استاندارد می شود که از همه لحاظ برای موتور خودرو کارآمد باشد.

انواع ضد یخ و ضد جوش

در مجموع ضد یخ های خودرو در دو نوع کلی قرار می گیرند:
ضد یخ و ضد جوش پایه روغنی

به این نوع ضد یخ، ضد یخ بر پایه معدنی هم می گویند که خرید و فروش آن ها در بازار رایج تر است. در صورت استفاده از ضد یخ معدنی تا ۲۴ ماه نیازی به ضد یخ ندارید. در صورتی که اتوموبیل شما دارای قطعات قدیمی است و رادیات آن از جنس برنج یا مس است، ضد یخ های روغنی با آن متناسب ترند.
ضد یخ های پایه معدنی تولید شده در شرکت های مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت هستند و از کیفیت ‌های متنوعی برخوردارند.
ضد یخ و ضدجوش پایه آلی یا الکلی

همانطور که مشخص است این ضد یخ ها از مواد آلی بدست آمده اند. این نوع ضد یخ ها ماندگار ترند (۳۶ ماه) و با قطعات گوناگون موتور نیز سازگار ترند. ضد یخ های الکلی برای رادیات های آلومینیمی بهترند.
در هنگام استفاده از این نوع ضد یخ باید دقت کنید که به ضد یخ قبلی اضافه نشود زیرا در این صورت باید کاملا رادیاتور را بشویید. درضمن استفاده بیش از حد مجاز از این نوع ضد یخ باعث می شود بدنه و قطعات موتور دچار خوردگی و از بین رفتن بدنه موتور شود.
بهترین ضد یخ و ضد جوش خودرو

غالبا ضد یخ ها، ضد جوش هم هستند و استفاده از آن  ها باعث افزایش دمای جوش اتوموبیل می  شود. بهترین ضد یخ های خودرو از نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایینی برخوردارند. از طرفی در برابر زنگ زدگی و خوردگی هم مقاومت نشان می دهند، ضد زنگ و ضد خوردگی هم هستند. استفاده از ضد یخ مناسب در راندمان، عملکرد و طول عمر موتور موثر است.
ویژگی های بهترین ضد یخ و ضد جوش خودرو

بالا بودن دمای جوش
بهرمندی از دمای انجماد قابل کنترل و مناسب
فاقد خورندگی
کف نکردن سیال
محافظت از قطعات موتور خودرو
بهرمندی از قدرت بالای انتقال حرارت
عدم تاثیر روی رنگ بدنه خودرو
پایداری شیمیایی بالا
فاقد بوی نامطلوب
قابل حل با آب
داشتن کمترین میزان سمیت و عدم اشتعال
کیفیت بالا (کیفیت ضد یخ به رنگ آن ارتباطی ندارد.)
متناسب با محیط زیست و تجزیه پذیر توسط میکروب‌ ها
قیمت مناسب

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم