علت خرابی پلوس خودرو

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

پلوس خودرو چیست ؟
پلوس (Axle Shaft)  یکی از مهم ترین قطعات در جلوبندی خودرو است که وظیفه ‌ی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را بر عهده دارد . ديفرانسيل وظيفه تنظيم دور چرخ ها را به عهده دارد و مابين چرخ هاي راست و چپ، عقب و يا جلو قرار گرفته است .
در واقع نیروی تولید شده توسط موتور ماشین به چرخ های محرک منتقل می شود . این روند در خودرو های دیفرانسیل عقب و جلو مسیر متفاوتی را طی می کند .در خودروهای دیفرانسیل عقب یا محرک عقب ، نیرو پس از موتور از طریق میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق دو پلوس به چرخ ها منتقل می شود .
همان‌طور که می‌دانید ، مجموعه جلوبندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است و Axle Shaft یکی از مهم ‌ترین اجزای این سیستم به ‌شمار می‌ رود . این قطعه ، میله‌ای فلزی است که از داخل دیفرانسیل به دو چرخ متصل می‌ شود و وظیفه انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخ ‌ها را بر عهده دارد .تفاوت این قطعه در‌ خودروهای قدیمی و خودرو‌های جدید ، در نوع عملکرد آن ‌ها است . در نوع قدیمی ، انتقال نیرو توسط تعدادی ساچمه انجام می‌ شد ؛ اما در
خودرو‌های جدید ، انتقال قدرت به‌وسیله یک سه‌ شاخه که داخل سرپلوس قراردارد ، انجام می ‌شود .

1- سرپلوس
قطعه‌ای است که Axle Shaft را به چرخ ‌ها متصل و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا می‌ کند . همان ‌طورکه می ‌دانید ، چرخ خودرو قطعه ثابتی نیست ؛ از این ‌رو ، از قطعه ‌ای به نام سرپلوس در خودرو استفاده می‌ شود تا مانند یک مفصل در محل اتصال Axle Shaft و چرخ  عمل کند . این قطعه باعث گردش و حرکت نرم چرخ‌ ها هنگام حرکات پیچشی خودرو می ‌شود .

2- گردگیر
این قطعه ، همان ‌طور که از اسم آن برمی ‌آید ، وظیفه حفاظت از پلوس در مقابل گردوغبار موجود در هوا را بر عهده دارد . محل قرارگیری این گردگیر ، بین چرخ و گیربکس است و ازآن‌ جایی ‌که به طور مستقیم با گیربکس خودرو در تماس است ، قطعه ‌ای حساس و مهم به شمار می ‌رود و ضروری است که هنگام سرویس خودرو، گردگیر هم چک شوند تا در صورت پارگی ، پیش از آسیب ‌زدن به Axle Shaft تعویض شوند .

3- مشعلی
قطعه‌ ای است که در انتهای گیربکس قرار دارد و با اتصال به سه شاخ Axle Shaft که در قسمت داخلی گیربکس قرار می ‌گیرد ، به پلوس متصل می‌ شود .

4- سه‌ شاخه
سه‌ شاخه پلوس در محل اتصال میله Axle Shaft با مشعلی به کار گرفته می‌ شود . خرابی این قطعه ، منجر به ضربه ‌های متوالی به موتور و در نتیجه آسیب
‌دیدن دسته‌ موتورهای خودرو می ‌شود .
علل خرابی پلوس

1- مهم ترین علت خرابی پلوس ها را باید در پاره شده گردگیر آن دانست که این صورت ذرات معلق و گرد و غبار به راحتی وارد محفظه پلوس شده و سبب آسیب دیدن سر پلوس و مفصل های آن می شود .

2- رانندگی با دنده اشتباه نیز موجب خرابی پلوس ها می شود . به عبارتی در مسیرهای مختلف با دنده های مختلف باید حرکت کرد که اشتباه در این کار خرابی
پلوس ها را به بار می آورد .

3- سومین علت خرابی پلوس ها به دلیل چک نکردن اتصالات سر پلوس هاست که غفلت از این کار نیز خرابی پلوس ها را موجب می شود .

4- یکی دیگر از علل خرابی پلوس ها ، ترمزهای پی در پی و بیجا و نیز کشیدن ترمز دستی به شیوه غلط است .

5- از دیگر علل خرابی پلوس ها بکسل کردن و کشیدن وسیله ای است که وزن آن بیشتر از خودرو است .

6- روشن کردن خودرو به شیوه هل دادن هم سبب خرابی پلوس ها می شود .

7- انجام برخی حرکات نمایشی مثل take off کردن هم می تواند سبب خرابی پلوس ها شود .

8- محکم بستن و یا بر عکس شل بستن پیچ های پلوس هم سبب خرابی پلوس ها می شود.

9- آخرین علت خرابی پلوس ها را باید در شیوه غلط نگهداری از خودرو دانست.

علائم خرابی پلوس ها
خرابی پلوس ها علائمی دارد که می توان با دانستن آن ها خرابی پلوس ها را تشخیص داد تا نسبت به رفع عیب قطعه اقدام شود . از علائم خرابی پلوس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد .

1- از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس ها زمانی است که صدای تق تق به هنگام چرخیدن و دور زدن چرخ ها شنیده می شود و نشان دهنده خرابی سر پلوس هاست . برای این کار کافی است فرمان خودرویتان را به سمت راست یا چپ چرخانده و دور بزنید ، در این هنگام اگر صدای تق تق به گوشتان برسد سر پلوس آن سمتی که فرمان را چرخانده اید خراب شده است و باید بررسی و برای رفع آن اقدام کنید . اگر فرمان را به دو طرف چرخاندید و با خودرو دور زدید و صدای تق تق شنیده شد ، نشان می دهد که سر هر دو پلوس خراب شده است . پس خراب شدن سر پلوس یک طرف خودرو از روی صدای تق تق به هنگام دور زدن مشخص می شود .

2- نشانه دیگر خرابی پلوس ها زمانی است که خودرو با سرعت بالا در حال حرکت است و اگر احساس کردید دسته دنده و یا اتاق خودروی شما در حال لرزش است به احتمال زیاد پلوس ها خراب شده است و باید نسبت به بررسی آن اقدام کنید .

3- از نشانه های دیگر خرابی سرپلوس ها آن است که برخی اوقات به هنگام فشردن پدال گاز و یا کم کردن فشار پا از روی گاز، تقه هایی را می شنوید که نشان دهنده خراب شدن سر پلوس ها می تواند باشد.

خطرات خرابی پلوس ها

خراب شدن پلوس ها می تواند خطرات جدی برای خودرو و حتی سرنشینان داشته باشد که در صورت نادیده گرفتن خرابی آن آسیب به دیگر قطعات خودرو وارد می شود که نهایتا موجب به بار آمدن هزینه های گزافی برای تعمیر و تعویض آن قطعات خواهد شد . از جمله مهم ترین خطراتی که می تواند به هنگام خراب شدن پلوس ها ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و در پی آن قفل شدن چرخ ها اولین خطر جدی خرابی پلوس ها به شمار می رود .

2- از دیگر پیامدهای شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها می توان به قفل شدن فرمان اشاره کرد که در این صورت دیگر رانندگی امکان پذیر نمی شود .

3- خرابی پلوس ها می تواند سبب آسیب دیدن و خرابی گیربکس نیز شود که خرابی آن علاوه بر ایجاد حوادث ، سبب خرابی قطعات دیگر خودرو می شود که به نوعی با گیربکس در ارتباط هستند .

4- سرانجام مهم ترین خطر جدی خرابی پلوس ها که خودرو و سرنشینان را تهدید می کند ، از کنترل خارج شدن خودرو و واژگونی یا چپ کردن است که ضرروت بسیار بررسی و کنترل مرتب پلوس ها به منظور تشخیص خرابی و اقدام سریع برای تعمیر و تعویض قطعه آسیب دیده را موجب می شود .

پلوس خلاص کن

1- خودرو هایی که از سیستم درگیری همیشگی 4 چرخ استفاده می کنند و به همین خاطر نیازی هم به استفاده از سیستم پلوس خلاص کن ندارند  .

2- خودرو هایی که پلوس خلاص کن دستی دارند باید قبل از ورودشان به مسیر های سخت مانند برف و صحرا ، پلوس ها یشان قفل شود چرا که در صورت ایستادن و و فعال کردن دنده کمک ، ممکن است خودرو در مکان های سخت گیر کند .

3- در بعضی از خودرو ها هم پلوس خلاص کن اتوماتیک تعبیه شده و در زمانی که دنده کمک را فعال می کنید پلوس ها قفل می شوند و در زمان برگشت به حالت دو چرخ آزاد می گردند . مانند تویوتا لندکروز

4- در زمان هایی که پلوس خلاص کن در حالت قفل است و هرچه تلاش می کنیم از حالت قفل خارج نمی شود کافیست کمی خودرو را به عقب و جلو حرکت دهیم و نباید به آن ضربه زنیم .

 نکات مهم تعویض پولوس :

هنگام باز کردن پلوس نباید از ترمز استفاده کرد و خودرو حتما باید خاموش باشد زیرا روشن بودن خودرو در هنگام باز کردن مهره پولوس باعث آسیب به شما می‌ شود . قبل از جدا کردن پولوس از دیفرانسیل باید روغن دنده را تخلیه کرد . زمانی که می ‌خواهید پولوس را تعمیر کنید مراقبه کاسه نمد باشید زیرا آسیب رسیدن به آن باعث روغن ریزی می‌ شود . اگر پولوس خودرو آسیب دید بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا تعویض آن را انجام دهد ؛ چنانچه تعمیر آن به درستی انجام نگیرد ممکن است سبب ایجاد مشکلات دیگر در سیستم خودرو شود .

همان طور که گفته شد پلوس یکی از اجزای مهم سیستم جلوبندی است و بدون آن امکان حرکت خودرو وجود ندارد . اگر صدا های غیر عادی از خودرو شنیده شود باید نسبت به آن حساس بود و یکی از این صدا‌ ها می ‌تواند به دلیل خرابی پولوس باشد همچنین بهتر است گردگیر آن در سرویس‌ های دوره‌ای بررسی شود زیرا پارگی آن یکی از دلایل شایع خراب شدن پلوس است .

 نقش پلوس در خودرو ها :

پلوس یکی از اجزای جلوبندی خودرو پلوس است . وظیفه آن در خودرو ها انتقال قدرت از گیربکس به چرخ‌ ها و نهایتاً به حرکت در آوردن خودرو است . از آن جا که خودرو می ‌بایست در شرایط مختلف پیچ و خم جاده ‌ها حرکت کند . ضروری است که قطعه‌ پلوس از ناحیه‌ سر چرخ ‌‌ها متحرک باشد تا در هنگام پیچیدن و دور زدن ‌ها دچار تنش و شکستگی نشود .


منبع

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم