علایم خرابی سه شاخ و نحوه تعویض

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

سه شاخه پلوس چیست :
سه شاخه پلوس یکی از اجزا پلوس می باشد و کار انتقال نیرو را انجام می دهد . سه شاخه پلوس قطعه ای است که درون سرگیربکس یا مشعلی پلوس قرار دارد .
در اتومبیل های قدیمی پلوس نیرو را از طریق یک سری ساچمه به شفت و سپس دوباره از طریق همین ساچمه ها به چرخ انتقال می دهد ولی در اتومبیل های مدرن و جدید نیرو با استفاده از همین سه شاخه پلوس های قوی که درون سرگیربکس قرار می گیرند ، منتقل می شود. و این سیستم جدید از سیستم های قدیمی مطمئن تر می باشد .
بدنه سه شاخ پلوس :
سه شاخه پلوس دارای دو نوع کنس بزرگ و کنس کوچک می باشد که کنس کوچک آن پر کاربرد تر میباشد .
سه شاخ پلوس هم چنین دارای خار هایی است که با تعداد این خار ها مدل و اسمش گفته میشود به طور مثال پراید دارای سه شاخه پلوس 19 خار و 20 خار می باشد ومیتوان با شمردن خار ها ، تعداد انها را معلوم کرد . در شرکت تفتان پارت سه شاخه پلوس 405 و 206 و پراید و ال 90 و زانتیا موجود میباشد .
انواع سه شاخه پلوس خودروهای موجود تفتان پارت :
خودرو 405 دارای سه شاخه پلوس 22 خار و 24 خار و 34 خار می باشد .
خودروی 206 دارای سه شاخه پلوس 21 خار و 22 خار می باشد .پراید دارای سه شاخه پلوس 19 خار و 20 خار می باشد .
خودروی ال 90 نیز دارای سه شاخه پلوس 20 خار و 23 خار می باشد .زانتیا هم دارای سه شاخه پلوس 34 خار میباشد .

نشانه ها و علائم معیوب بودن سه شاخه پلوس :
خراب شدن بلبرینگ های سه شاخه پلوس با ضربه های پشت هم به موتور معلوم میشود که علائم اش تکان خوردن دسته دنده در سرعت کم و لرزش شدید فرمان و اتاق در حرکت و سرعت بالا و در سر بالایی می باشد که اگر نقض عیب نشود دسته موتور ها دچار مشکل می شوند و باعث خرابی و از بین رفتن دسته موتورها می شود . و هم چنین اگر صدایی از عقب و جلو کردن پلوس شنیده شود دلیل خرابی محسوب نمی شود و دلیل آن اصابت انتهای میله پلوس با سرگیربکس می باشد که وقتی فنر در داخل آن باشد صدا کمتر می شود و هیچ ربطی به معیوب بودن ندارد و زمانی که پلوس در حال کار کردن می باشد به دلیل این که از دو سمت مهار شده است ، حرکت طولی اش جوری نیست که این برخورد صورت بگیرد و صدایی به گوش برسد .
نحوه تعویض سه شاخه پلوس و گردگیر پلوس و سرپلوس ابزار و وسایل مورد نیاز برای تعویض :
1 - جک ، 2 - بکس شماره 13 و 14 ، 3 - دسته بکس ، 4 - رابط کوتاه ، 5 - انبردست ، 6 - آچار دو سوی تخت 7 - چکش 8 - میلگرد ، 9 - گیره نسوز

.
مراحل انجام کار :
مرحله اول -.در ابتدای کار پیچ های چرخ و مهره های پلوس را شل بکنید .
مرحله دوم - سپس جک را میزنید .
مرحله سوم - مهره ها و چرخ را باز کنید .
مرحله چهارم - با بکس شماره 14 مهره و پیچ سگ دست را باز بکنید .
مرحله پنجم - با میلگرد روی طبق ( کلیک ) از طرف جلو اتومبیل اهرم کنید و طبق را از سگدست جدا کنید و با فشار اندک سرپلوس را به بیرون بکشید . مرحله ششم - زیر ماشین بروید و بست روی گردگیر را باز کنید و پلوس ماشین را بیرون بکشید و سپس سرگیربکس را بیرون بیاورید و اگر سه شاخه پلوس خورد شده بود داخل سرگیربکس را حتما تمیز کنید
مرحله هفتم - برای تعویض کردن سه شاخه پلوس ، گیریس های روی سه شاخه پلوس را تمیز کنید طوری که خار های روی سه شاخه پلوس دیده شود
مرحله هشتم - سه شاخه پلوس را در بیاورید .
مرحله نهم - و برای عوض کردن سرپلوس بست لاستیک را باز کنید و از طرف داخل با چکش روی سرپلوس ضربه وارد کنید تا سرپلوس از جایش به بیرون بپرد و حتما توجه کنید که اگر با دو الی سه ضربه سرپلوس بیرون نیامد پیش تراشکار ببرید که برایتان سرپلوس را در بیاورد .
مرحله دهم - برای جا انداختن آن ابتدا باید خار روی سرپلوس را جا بزنید و هم چنین داخل سرپلوس را گیریس بزنید و میل پلوس را بر روی سر پلوس چفت کرده و با زدن چند ضربه به آن ، به جای خود جا بندازید .
مرحله یازدهم - برای عوض کردن گردگیر سه شاخه پلوس و هم چنین گردگیر سرپلوس باید حتما سه شاخه پلوس را باز کنید و فقط هم از سمت راست سه شاخه پلوس راه دارد .

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم