مهم ترین علائم خالی شدن گاز کولر خودرو را بشناسید؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

اگر در زمان روشن کردن کولر ماشین متوجه کاهش میزان باد خنک کولر شوید و یا صداهای جدیدی از کولر به گوش برسد، احتمالاً یعنی گاز کولر تمام شده است. خالی شدن گاز کولر ماشین می‌تواند به دلیل عدم شارژ به موقع آن و یا نشتی در سیستم کولر باشد. هر زمانی که متوجه علائمی مبنی بر وجود مشکل در کولر ماشین شدید، نشتی گاز کولر و همچنین عدم درگیری موتور کولر را بررسی نمایید. سؤال مهم این است که چگونه نشتی گاز کولر ماشین را پیدا کنیم؟

علت‌های نشتی گاز کولر خودرو

دلایل مختلفی برای ایجاد نشتی در کولر وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

1) اتمام طول عمر مفید قطعات درگیر در سیستم کولر ماشین

می‌توان طبیعی‌ترین علت نشتی گاز کولر ماشین را فرسوده شدن قطعات آن دانست. در صورت ایجاد ساییدگی، پوسیدگی و ترک برداشتن هر یک از بخش‌های مختلف کولر از جمله بست‌ها و لوله‌ها با مشکل ایجاد نشتی در کولر خودرویتان روبرو خواهید شد.

2) آسیب دیدگی قطعات کولر ماشین

در زمان‌هایی که کف خودرو با برخی از موانع سخت مانند سنگ یا گودال برخورد کند و یا در هنگام بروز یک حادثه و تصادفات رانندگی، امکان به وجود آمدن سوراخ، شکستگی و ترک برداشتن هر یک از قطعات دخیل در سیستم کولر خورو وجود دارد. اگر این قطعات آسیب ببینند به راحتی می‌توانند موجب نشتی گاز کولر ماشین شوند و میزان گاز مبرد به سرعت کم شود.

) خورده شدن قطعات کولر ماشین و از دست رفتن گاز

یکی از مواردی که بسیاری از افراد به آن توجهی نمی‌کنند و در صورت بروز نشتی در گاز خودرو، آن را جزء علت‌های اصلی کاهش میزان گاز ماشین در نظر نمی‌گیرند، عواملی است که موجب آسیب رسیدن به قطعات بخش‌های مختلف کولر خودرو می‌شوند. یکی از دلایل خوردگی قطعات کولر خودرو، نمک‌هایی است که در زمستان‌ها برای برطرف کردن لغزندگی جاده‌ها روی کف جاده ریخته می‌شود، می‌باشد. بروز نشتی در اثر این عوامل رایج است و یکی از احتمالات قوی برای علت نشتی گاز در سیستم کولر خودرو به شمار می‌روند.

4) نفوذ هوا و رطوبت به سیستم کولر

در صورتی که به آسیب دیدگی اجزای مختلف سیستم کولر توجه نشود و برای برطرف کردن آن، اقدامی نکنید، رطوبت و همچنین هوا وارد قسمت‌های مختلف کولر می‌شود. در اثر ترکیب شدن رطوبت با گاز کولر، اسیدی تولید خواهد شد که سبب خرابی و ایجاد سوراخ در این اجزا می‌شود.

روش‌های بررسی نشتی گاز کولر ماشین

برای یافتن علت اصلی مشکل کولر ماشین باید با استفاده از برخی ابزارها، سیستم را به روش‌های زیر چک کنید. از آن جا که این ابزارها در دسترس همه افراد نیستند، بهتر است به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید تا این اقدامات را به طور تخصصی برای شما انجام دهد.

1- تست کردن کولر ماشین با گاز نیتروژن

در این روش باید با استفاده از نیتروژن کولر ماشین را که از گاز خالی شده است، پر کنید. در این زمان اگر نشتی گاز در کولر وجود داشته باشد، صدایی شبیه به هیس به گوش می‌رسد. این صدا دقیقاً نشان دهنده خروج گاز از بخش‌های سوراخ و دارای نشتی است. سپس می‌توان برای رفع نشتی قسمت‌های تشخیص داده شده، اقدام کنید.

2- پیدا کردن نشتی گاز کولر ماشین با لامپ فرابنفش

اگر نشتی در سیستم کولر خودرو وجود داشته باشد، زمانی که نور فرابنفش را روی بخش‌های مختلف کولر بتابانید، گاز مبرد در محل نشتی به خوبی دیده می‌شود. پس از تشخیص بخش دارای نشتی با تست نشتی گاز کولر خودرو، با اطمینان می‌توان نشتی را برطرف کرد.

3- استفاده از اسنیفر برای یافتن نشتی گاز خودرو

یکی دیگر از روش‌های تشخیص نشتی گاز کولر ماشین استفاده از یک شناساگر است که به آن بو کننده یا اسنیفر گفته می‌شود. این ابزار یک ابزار تخصصی برای تشخیص بوی گازهایی است که هالوژنه هستند؛ در نتیجه در صورت وجود نشتی گاز سیستم کولر به راحتی می‌توان با کمک این ابزار، نشتی را پیدا کرد.

4- یافتن نشتی با استفاده از محلول تشخیصی

یکی از روش‌های ساده برای مشاهده محل نشتی گاز در اندازه‌های بزرگتر، استفاده کردن از محلولی است که دارای عامل تشخیص نشتی است. در صورتی که محلول را روی بخش‌های مختلف کولر خودرو اسپری کنید، اگر روی برخی از قسمت‌ها کف تشکیل شود، یعنی مکان دقیق نشتی را پیدا کرده‌اید. اگر اصلاً کف روی سیستم کولر ماشین تشکیل نشد، یعنی نشتی در آن وجود ندارد.

گرفتن نشتی گاز کولر ماشین

پس از بررسی علائم کم شدن گاز کولر خودرو، برای شارژ مجدد کولر گازی اقدام نمایید. اگر نشتی در پیدا کردید، باید ابتدا برای رفع نشتی دست به کار شوید و سپس گاز را شارژ کنید. برای نشت یابی گاز کولر خودرو در اثر خرابی لوله، شلنگ یا بست باشد، باید هر جزء آسیب دیده را عوض کنید.

گاهی نشتی گاز کولر ماشین به دلیل معیوب شدن اواپراتور است. در مواردی که بخش آسیب دیده اواپراتور ابعاد بزرگی داشته باشد، باید این قطعه را تعویض نمایید تا مشکل نشتی برطرف شود.

به یاد داشته باشید که شارژ گاز کولر ماشین در زمان خالی شدن کامل آن، به این روش است که باید سیستم کولر را از رطوبت و هوا خالی کنید؛ به این کار اصطلاحاً وکیوم کردن می‌گویند. پس از وکیوم کردن سیستم سپس گاز مبرد را شارژ کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم