بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه موقع است؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

زمان تعویض لنت ترمز چزخ های جلو و عقب ماشین باهم متفاوت است لنت ترمز چزخ های جلو زود تر نیاز به تعویض داشته و بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد باید تعویض گردند اما لنت های عقب عمر بیشتری داشته که بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومترمتغیر می باشد.

البته این میزان عمر مفید بستگی به نوع لنت ترمز و همچنین نحوه رانندگی نیز دارد و ممکن است زمان تعویض لنت ترمز را سریع تر کرده و یا به تعویق بیندازد.
آنچه باید در مورد زمان تعویض لنت گفت

زمان تعویض لنت ترمز قابل پیش بینی هست اما نمی توان آن را دقیقا تعیین کرد در حقیقت کوتاه بودن عمر لنت ترمز یا بلند بودن عمر آن مستقیما به نوع رانندگی شما و مسیر هایی که با خودروی خود طی میکنید بستگی دارد.

اگر بخواهم بیشتر باز کنم این موضوع رو اگر شما بیشتر در جاده های کوهستانی رانندگی میکنید یا سفر های شما درون شهری باشد نسبت به راننده ای که جاده های صاف و هموار را رانندگی میکند وکمتر سفرهای درون شهری دارد به دلیل زدن ترمز های مکرر درون شهر یا جاده، استهلاک مضاعف روی لنت های ترمز شما وارد میشود و زودتر به تعمیرگاه مراجعه خواهید کرد جهت تعویض لنت ترمز خود یا اگر از جمله رانندگانی هستنید که پرشتاب و سریع در جاده ها رانندگی می کنید، ترمز گیری در سرعت های بالا فشار بیشتری روی لنت های ترمز شما وارد می شود در نتیجه لنت ترمز شما زودتر از حالت معمول نیاز به تعویض دارد.در حقیقت عمر لنت ترمز شما کاهش می یابد در کل رابطه ی مستقیمی بین چگونگی استفاده از خودرو و عمر لنت ترمز وجود دارد. در این میان موارد دیگری هم وجود دارد که بر کوتاه بودن یا بلند بودن عمر لنت ترمز خودرو تاثیرگذار است. به عنوان مثال:
مسافتی که به طور متوسط و روزانه توسط خودروی سواری خود طی می‌کنید طولانی‌تر باشد لنت ترمز خودروی شما نیز زودتر فرسوده می‌شود و میانگین زمان تعویض لنت ترمز کاهش می‌یابد.
تعداد سرنشینان یک خودور بر زمان تعویض لنت ترمز یا بهتر بگم در کاهش عمر لنت ترمز موثر است به این دلیل که وقتی تعداد سرنشینان خودرور بیشتر باشد آن خودرو از وزن بیشتری برخوردار بوده و به همان نسبت فشار بیشتری هم بر لنت ترمز آن به هنگام ترمز گیری وارد می شود بنابراین زمان تعویض لنت ترمز کوتاه تر و عمر آن کاهش می یابد پس بهتر که تعداد سرنشیان خودرو کمتر باشد تا عمر لنت ترمز بیشتر شود.
از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش یا کاهش زمان تعویض لنت ترمز یک خودروی سواری کیفیت و نوع لنت ترمزی است که در آن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مورد این موضوع در مقاله بعدی به طور مفصل توضیح خواهم داد.

مهمترین نشانه ها در زمان تعویض لنت ترمز:

بصورت خلاصه مهم ترین عواملی که روی زمان تعویض لنت ترمز تاثیر می گذارد شامل موارد زیر هستند
۱. جنس لنت ترمز
۲. در چه مسیرهایی رانندگی می‌کنید؟
۳. چند سرنشین یا بار دارید؟
۴. مسافتی که طی می‌کنید چقدر است؟
۵. لرزش پدال

1. لرزش پدال ترمز اولین نشانه به پایان رسیدن عمر لنت ترمز

در هنگام رانندگی برای ترمز گیری باید پدال ترمز را فشار دهید ، ممکن است به هنگام فشردن پدال، پدال ترمز شروع به لرزیدن کند که این لرزش خطر تمام شدن لنت ترمز و زمان تعویض ترمز را گوشزد می کند در واقع نشانه ی این است که لنت ترمز خودروی شما مستهلک شده است و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نمونه‌ای جدید جایگزین گردد.
۲. نامیزان شدن فرمان خودرو

از تنظیم خارج شدن فرمان خودرومی‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله این دلایل فرسوده شدن لنت ترمز است. بنابراین هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید و فرمان خودرو به سمت خاصی متمایل شد و همواره به آن سمت کشش داشت به طور قطع نشانه وجود مشکل در لنت ترمز نیست. اما بهتر است به هنگام مواجه شدن با این مشکل پیش از انجام هر کاری از سلامت لنت ترمز خود مطمئن شوید.
۳ – شنیدن سر و صدا و سوت مکرر از چرخ خودرو

به هنگام رانندگی با خودروی خود ممکن است سرو صدا های غیر عادی و سوت کشیدن های مکرر از ناحیه ی چرخ به گوش تان برسد که این سرو صدا ناشی از به پایان رسیدن زمان مصرف لنت های ترمز است و اگر لنت های ترمز هرچه سریعتر تعویض نکنید باعث آسیب رسیدن به دیسک های چرخ خودور شما میشود.

حال اگر نسبت به این موضوع کم توجهی بشه خسارت های مالی زیادی را در پی خواهد داشت چون در سیستم ترمز برخورد آهن با اهن را خواهیم داشت یعنی لنت تمام شده و آهن با لنت لا دیسک تماس مستقیم دارد ونشان از این دارد که دیسک چرخ شما از حالت صاف و صیقلی خود خارج شده و روی دیسک خط انداخته است.

خط و خش ایجاد شده روی دیسک سبب می شود زمانی که شما لنت قدیمی را با لنت جدید جایگزین کردید لنت جدید خودرو شما در مدت زمان خیلی کوتاهی به اتمام برسد!به خاطر اسیب هایی که به دیسک وارد شده.
۴. فعال شدن چراغ هشدار دهنده

چراغ هشدار لنت به دلایل مختلفی روشن می شود که البته سرنخ همه آنها در سیستم ترمز خودرو شماست. عمده ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار ترمز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• تمام شدن لنت ترمز و رسیدن زمان تعویض لنت ترمز
• قطع شدن سیم لنت ترمز چرخ و عدم فرستادن سیگنال به ECU خودرو
• کم بودن روغن ترمز در سیستم ترمز و احتمال نشتی روغن ترمز
• خراب بودن شاسی روی تفنگی ترمز دستی و یا بالا بودن ترمز دستی
در صورت فعال شدن این چراغ ، لنت‌های ترمز خودرو باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تعویض شوند. مسلما بسیاری از خودروها، به خصوص خودروهای قدیمی، از وجود چراغ یاد شده بی‌بهره‌ هستند. بنابراین باید در این خودروها لنت ترمز را به طور مستمر مورد بررسی قرار داد و در صورت وجود ایراد آن را با نمونه‌ی جدید جایگزین کرد.
۵. پایین رفتن بیش از حد سطح روغن ترمز

زمانی که سطح مخزن روغن ترمز خودرو شما بیش از حد معمول پایین برود و در سیستم ترمز خودرو هم هیچگونه نشتی یافت نشود باید میزان لنت ها چک شود. چون جلو رفتن پیستون های ترمز در سیستم ترمز با پر شدن روغن ترمز در پشت پیستون همراه است و این امر باعث پایین رفتن سطح روغن ترمز در مخرن مربوطه خواهد شد.
۶- بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی

از جمله علائمی که نشان دهنده ی فرارسیدن زمان تعویض لنت ترمز عقب خودرو می باشد بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی است .اگر پس از ریگلاژاین، مورد برطرف نشد باید لنت بازدید و در صورت نیاز تعویض شود.

به طور کلی در موارد ذیل نیاز است که لنت ترمز بازبینی بشه و در صورت لزوم لنت ترمز تعویض بشه:
• سائیده شدن لنت ها تا آخر
• شنیدن صدای جیغ مانند هنگام ترمز گیری از لنت ها
• پدال گیری تا اخرین حد ممکن
• پایین آمدن روغن ترمز در مخزن روغن به سبب پر کردن جاب خالی لنت ها
• روشن شدن چراغ لنت ترمز در برخی خودروها که ECU توان تشخیص این امر را دارد
• کاهش میزان قدرت ترمز گیری
• کشیده شدن خودرو به یک طرف به هنگام ترمزگیری
• چرب شدن بیش از حد لنت ها در اثر نشتی روغن
• شکسته شدن لنت ها در اثر گرمای زیاد ناشی از ترمزهای ناگهانی و طولانی

به هر حال مواردی که در بالا اشاره کردم جزو رایج‌ترین نشانه‌هایی هستند که می‌توان با آگاهی از آنها از زمان تعویض لنت ترمز آگاه شد. حال شاید این پرسش برای بسیاری از رانندگان خودروهای سواری مطرح بشه که چگونه می‌توان بر عمر لنت ترمز خودرو افزود؟
کارهای مفید برای افزایش زمان تعویض لنت ترمز

کار های مختلفی وجود دارند برای اینکه طول عمر لنت ترمز های خودرو ی خود را افزایش بدهید که در این جا به چند مورد اشاره می کنم که با آگاهی از آنها بتوانید بر طول عمر لنت ترمز خودروی خود بیافزایید برای افزایش طول عمر لنت ترمز خود یکی از کارها کم کردن ترمز های ناگهانی در هنگام رانندگی است به عنوان مثال اگر کمی دورتر از از یک چهار راه ، چراغ قرمز موجود در چهار راه مشاهده کردید پیش از آنکه به چهار راه برسید باید از سرعت خود بکاهید که این کم کردن سرعت و ترمز گیری باید به اهستگی صورت گیرد و از گرفتن ترمز ناگهانی پرهیز کنید . ترمز های ناگهانی اسیب های جدی را به لنت های ترمز وارد می کند چرا که موجب وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این قطعه‌ی پر اصطکاک از خودرو می‌شود.
همان گونه که در سطرهای بالا هم به آن اشاره کردم هر چقدر وزن یک خودروی سواری بیشتر باشد، لنت‌های ترمز آن فشار بیشتری را برای متوقف ساختن خودرو تحمل می‌کنند. از همین رو میزان استهلاک آنها بالا می‌رود و زودتر از حالت عادی دچار خرابی و فرسایش می‌شوند. بنابراین سعی کنید وزن اضافه‌ی خودروی خود را با صرف نظرکردن از حمل بارهای غیر ضروری کاهش دهید.
نکته مهم پس از تعویض لنت ترمز

پس از تعویض لنت های ترمز باید کمی صبر کنید تا لنت ترمز جدید به صورت صد در صد با دیسک‌ها هماهنگ شود و به اصطلاح روی آنها جا بیافتد. در کل لازم است که حداقل حدود پانصد کیلومتر مسافت با لنت‌های جدید پیموده شود تا آنها بتوانند کاملا با دیسک‌های ترمز هماهنگ شده و کارایی واقعی خود را نشان دهند.
بر این اساس پس از تعویض لنت های ترمز نباید در ابتدای کار روی آنها فشار بیش از اندازه بیاورید و اقدام به گرفتن ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا نمایید. در واقع بهتر است پس از تعویض لنت ترمز خودروی سواری، برای یک مدت معین رانندگی آرام و با احتیاط را داشته باشید تا لنت‌های ترمز جدید آن به طور کامل آب‌بندی شود.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم