مشکلات فنر لول در اتومبیل

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

تغییر در ضریب فنر و یا تغییر در اندازه فنر:

همان طور که قبلا هم گفتیم در فنرها ضرایب متفاوتی وجود دارد که این ضریب به حالت فیزیکی و جنس آن بستگی دارد.

فنرهایی که در خودرو به کار گرفته می شوند باید از ضرایب مشخصی برخوردار باشند، گاهی تعویض کردن یک فنر در خودرو ممکن است ضریب متفاوتی را نسبت به فنر اصلی اتومبیل به وجود آورد.

این اختلاف ضریب سبب می شود تا میزان جذب انرژی و ضربه در انواع فنرها تفاوت کرده و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی در قسمت های فنی خودرو و یا مشکل درایستایی اتومبیل و حتی در کیفیت رانندگی و سواری ماشین گردد.

اگر در اندازه فنر تغییری حاصل شود سبب می گردد تا خودرو در مسیر حرکت خود متحمل ضربه های شدیدی شود و در نتیجه این ضربات وارده، شکستگی فنر و در برخی موارد پارگی لاستیک و تایر خودرو را شاهد خواهیم بود.

خستگی فنر لول در اتومبیل:

فنر لول یک قطعه ی فلزی است که  وظیفه ی اصلی آن جذب ضربه ها و تنش های وارده بر اتومبیل و ارتعاش برای دفع این ضربات است.

همین امر سبب می شود که به مرور زمان فنر هم دچار خستگی شده! و در نهایت بر اثر ضربه های ناگهانی باعث شکستن فنر و یا ایجاد ترک هایی در آن گردد.

خستگی فنر می تواند فنر را در جذب و دریافت انواع ضربه های وارده ناتوان کند و در نهایت منجر به شکستن آن شود.

شکستن فنر لول خودرو:

ممکن است فنر لول در اثر ضربه های شدید و به وجود آمدن عواملی چون زنگ زدگی، خستگی زیاد دچار شکستگی شود که خود شکستگی در فنر لول، سبب پارگی در تایر خودرو نیز خواهد شد.

چون فنر به شکل بسیار دقیقی در کنار تایر خودرو قرار گرفته است، در صورتی که حتی اندکی از جای خود خارج شود به تایر خودرو برخورد کرده و سبب پارگی در آن خواهد شد.

فنرهای کوتاه شده خوب یا بد!

یکی از کارهایی که امروزه بیشتر شاهد آن هستیم، استفاده از فنر لول اسپرت برای کاهش ارتفاع خودروست.

البته همانطور که می دانید این کاهش ارتفاع باید طبق اصول خاص و با استفاده از فنرهای استاندارد انجام پذیرد تا ضمن اینکه ارتفاع خودرو را کاهش می دهد، اتومبیل هم دچار مشکلاتی در هنگام ضربات وارده در طی مسیر راه نشود.

در واقع دراین روش باید فنرهای بلند با فنرهای استاندارد کوتاه تر جایگزین شوند.

اما متاسفانه اغلب از طریق بریدن و کوتاه کردن فنر اصلی و با روش های غیر اصولی مبادرت به انجام این کار می کنند که کاری بسیار خطرناک است و اغلب این راه را به سبب ارزان تر بودن آن انتخاب می کنند.

همانطور که می دانید طول فنر با میزان انرژی دریافتی آن رابطه مستقیمی دارد و بریدن حلقه های فنر می تواند موجب کاهش جذب انرژی و انتقال نیروی ضربات به اتاق خودرو شود، پس صرفا با کوتاه کردن فنر فقط میزان جذب انرژی در آن کاهش می یابد.

گرم کردن فنر هم یکی دیگر از راه های کوتاه کردن آن است.

با این کار ضریب و یا همان ثابت فنر تغییر یافته و این کار سبب می گردد تا اتومبیل موقع گذشتن از دست اندازها و چاله ها به شدت کوبیده شود که اثرات آن بسیار خطرناک و حادثه آفرین خواهد بود.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم