علت های نشتی روغن گیربکس چیست؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

همانطور که احتمالا خود شما هم می‌دانید، جعبه دنده یا گیربکس، قدرت را از موتور به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. وظیفه روغن گیربکس تسهیل و روان کردن حرکت اجزای جعبه دنده است.​ به این روغن واسکازین هم می‌گویند. فهرستی که در زیر می‌بینید، شایع‌ترین دلایل نشت روغن گیربکس هستند که بهتر است حتما با آن‌ها آشنا باشید.

    نشتی روغن گیربکس در اثر لغزش دنده: شایع‌ترین دلیل نشت روغن گیربکس این است که میزان روغنی که جعبه‌ دنده نیاز دارد تا روی آن بلغزد، کم شود. به این دلیل که یک فشار هیدرولیکی نیاز است تا نیرو بین موتور و چرخ‌های اتومبیل شما به یکدیگر منتقل شود، اگر این فشار کم شود، روغن گیربکس نشت می‌کند.
    نشتی روغن گیربکس به علت داغی جعبه دنده‌: یکی از وظایف روغن گیربکس، پایین آوردن دمای جعبه دنده هنگام تعویض دنده است. ازآنجایی که در نتیجه تعویض دنده گرما تولید می‌شود، در صورتی که سطح روغن گیربکس شما پایین آمده باشد، ممکن است گیربکس بیش از حد داغ شود و منجر به نشت واسکازین از گیربکس شود.
    نشتی روغن گیربکس در اثر خرابی محفظه: یکی از دلایل نشتی روغن گیربکس آسیب دیدن کف ماشین است. ممکن است هنگامی که در یک جاده کوهستانی و یا حتی در یک جاده معمولی در حال رانندگی هستید، سنگ و یا جسم سختی با کف ماشین شما بر‌خورد کند و موجب سوراخ شدن و آسیب محفظه روغن و در نتیجه نشتی شود.
    نشتی روغن گیربکس به علت خرابی مبدل گشتاور: کوچکترین آسیبی که به مبدل گشتاور وارد شود، می‌تواند باعث نشتی مقدار زیادی روغن گیربکس شود.
    نشتی روغن گیربکس در اثر تعویض دنده کند: تعویض دنده کند می‌تواند یکی دیگر از دلایل نشت روغن گیر بکس باشد. اگر فشار هیدرولیکی لازم برای تعویض دنده فراهم نشود، دنده هر مرتبه کند‌تر از حالت خلاص به حالت رانندگی خواهد رفت و در صورت ادامه‌دار شدن، این مساله به نشت روغن گیربکس منجر خواهد شد.
    نشتی روغن گیربکس در اثر کاسه نمد آسیب دیده: برای تامین فشار هیدرولیکی مورد نیاز گیربکس، این قطعه از چندین کاسه نمد که با گذشت زمان فرسوده‌ می‌شوند، استفاده می‌کند. آسیب دیدگی کاسه نمد‌ها می‌تواند یکی از دلایل نشتی روغن گیربکس باشد.
    نشتی روغن گیربکس به علت تعویض نکردن مرتب روغن: همیشه برای یافتن علت نشت روغن گیربکس خودروی خود به سناریوهای پیچیده فکر نکنید. ممکن است دلیل آن بسیار ساده باشد. دلیلی مانند این که روغن گیربکس خود را به طور منظم تعویض نکرده‌اید.
    نشتی روغن گیربکس در اثر آسیب دیدگی مسیر انتقال روغن: مسیر انتقال روغن گیربکس از آلومینیوم و استیل ساخته شده است. گاهی ممکن است این مسیر آسیب ببیند و این خود می‌تواند باعث نشت روغن گیربکس باشد.
    نشتی روغن گیربکس در اثر پاره شده واشرهای مهر و موم کننده محفظه: جعبه دنده اتومات، فشار لازم را از طریق واشرهایی مخصوص نگه می‌دارد. اما با گذشت زمان و به خصوص با تماس با گرما، این واشرها ممکن است قدیمی شوند و ترک بخورند. این اتفاق معمولا برای واشرهای شفت ورودی و خروجی خودرو رخ می‌دهد.
    نشتی روغن گیربکس در اثر خرابی واشر محفظه روغن: واشر محفظه روغن می‌تواند در اثر گذشت زمان، کیفیت پایین و یا جا نیفتادن زمان نصب، پاره شود و یا آسیب ببیند و در نتیجه باعث نشتی روغن شود.
عواقب نشتی روغن گیربکس چیست؟

رانندگی به خودرویی که دچار نشتی روغن شده است، شاید در کوتاه مدت کار خطرناکی نباشد، اما طبیعتا نشتی روغن گیربکس، به ایراد و نقصی در خودروی شما اشاره می‌کند که اگر به آن رسیدگی نشود، در بلندمدت باعث ایجاد مشکلات جدی‌تر، پرهزینه‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد.
عواقب زیاد ریختن واسکازین در گیربکس اتومبیل

روغن گیربکس نیز مانند روغن موتور، باید به اندازه و میزان مشخصی داخل گیربکس ریخته شود. لیست زیر شامل عواقب زیاد ریختن واسکازین در گیربکس اتومبیل است:

    افزایش بیش از حد فشار: استفاده بیش از حد مورد نیاز از روغن گیربکس می‌تواند باعث افزایش فشار شود. متعاقبا افزایش فشار باعث تولید حباب‌های هوایی در جعبه‌ دنده می‌شود. این حباب‌های هوا، خاصیت چسبندگی روغن گیربکس را افزایش می‌دهند و این خود باعث ایجاد صدمات بسیاری به گیربکس اتومبیل می‌شود.
    داغ شدن بیش از حد گیربکس: یکی از عواقب زیاد ریختن واسکازین در گیربکس اتومبیل شما، نشتی آن است. نشت روغن گیربکس نیز باعث پایین آمدن سطح روغن شده و این خود باعث داغ شدن بیش از حد گیربکس می‌شود.
    جا نرفتنِ روان دنده: افزایش فشار در نهایت می‌تواند منجر به آسیب دیدن کاسه نمد بشود و آسیب دیدگی کاسه نمد مبدل گشتاور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کار نکردن موثر مبدل گشتاور نیز می‌تواند باعث جا نخوردن روان دنده شود.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم