علایم نشتی گاز کولر ماشین

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

تشخیص نشتی گاز کولر روش های متفاوتی دارد. اگرچه تمام این فرآیند یک امر تخصصی بوده و از عیب یابی کولر، نشت یابی و رفع آن تا شارژ مجدد گاز کولر ماشین را باید افراد حرفه ای و متخصص انجام دهند.

معمولا پس از یک دوره 3 یا 4 ساله میزان گاز کولر کم می‌شود و این موضوع کاملا طبیعی است. اما اگر در زمان‌های کمتری این گاز تخلیه شود و یا زود به زود گاز خالی کند نشان می‌دهد گاز در کولر گازی شما دچار نشتی شده و باید این عیب هرچه زودتر برطرف شود.

از عمده علائم کم شدن و یا نشتی گاز کولر گازی می‌توان به علائمی چون گرم شدن باد کولر، برفک زدن پنل کولر، برفک زدن لوله‌های کولر و … اشاره کرد.
تشخیص نشتی گاز کولر ماشین

عیب یابی و رفع مشکلِ سیستم تهویه مطبوع خودرو می تواند یکی از سخت ترین کار های تعمیراتی در یک اتومبیل باشد. اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به درستی کار نمی کند، پیش از هر چیز بهتر است این دو مورد را بررسی کنید:

    وجود نشتی
    درگیر نشدنِ کمپرسور کولر

در نظر داشته باشید که اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشد، ممکن است برای این کار ابزارِ خاصی لازم باشد که شما آنها را نداشته باشید. اما اگر گازِ کولر خودروی شما کم باشد، خودتان می توانید یکی از کیت های مخصوص شارژ گاز کولر خودرو را از فروشگاه های قطعات یدکی اتومبیل تهیه کرده و توسط آن گازِ کولر خودرویتان را شارژ کنید.
استفاده از لامپ فرابنفش

بسیاری از گازهای مبرد با یک رنگ قابل تشخیص در کارخانه مخلوط می شوند. این رنگ در زیر لامپ فرابنفش یا اصطلاحا نور سیاه، مشخص بوده و بنابراین می توان به راحتی نشتی گاز مبرد کولر را تشخیص داد.
شناساگر الکترونیکی

این قطعه یکی از ابزارآلات تخصصی تعمیرکاران بوده و اصطلاحا اسنیفر یا بوکننده نام دارد. این وسیله قادر به تشخیص بوی گازهای هالوژنه است که می تواند کوچکترین نشتی ها را نیز بیابد.
استفاده از گاز نیتروژن

در این روش و با استفاده از گاز نیتروژن، تمام سیستم کولر ماشین از گاز مبرد خالی شده و سپس با نیتروژن پر می شود. در تست نیتروژن با استفاده از صدای هیس مانندی که در نقاط دارای ترک و سوراخ به گوش می رسد، نشتی گاز کولر را می یابند.
استفاده از عامل تشخیص نشتی

در این روش با استفاده از یک محلول مخصوص که حاوی یک عامل تشخیص نشتی بوده، با اسپری محلول بر روی سیستم کولر از بیرون و مشاهده نقاطی که کف تولید شده، نشتی سیستم را می یابند.

در این روش که برای یافتن نشتی های تقریبا بزرگ در نقاط قابل دسترس استفاده می شود، به راحتی و با ایجاد کف در این نقاط نشتی سیستم را مشخص می کند.

  کم، زیاد یا خالی بودن گاز کولر

یکی از شایعترین دلایل خنک نشدن یا سرمای کم کولر اتومبیل، نداشتن و یا کمبود گاز کولر است.  سرمایش کولر اتومبیل بوسیله تبخیر گاز مایع شده توسط کمپرسور در اواپراتور ایجاد می‌شود. طبیعی است خالی یا کم بودن گاز باعث از کار افتادن کولر و‌ یا کم شدن برودت آن میشود. کم‌ و خالی شدن گاز کولر فقط بخاطر نشتی در یک قسمت از سیستم اتفاق می افتد. نشتی ممکن است از اتصالات ، کندانسور ، اواپراتور ، درایر و یا کاسه نمد کمپرسور باشد. جملاتی مانند کم شدن گاز بدلیل تاریخ مصرف یا فاسد شدن گاز بی اساس و غیر علمی هستند. اما از کجا خالی بودن، کم بودن یا زیاد بودن گاز کولر را تشخیص دهیم؟

    در صورت خالی بودن کامل گاز کمپرسور روشن نمیشود. یک سوییچ فشار در قسمت پر فشار وجود دارد که برای جلوگیری از آسیب به کمپرسور مانع از روشن شدن آن بدون گاز می‌شود. بنابر این خرابی سوییچ فشار نیز ممکن است همانند خالی بودن گاز مانع روشن شدن کمپرسور شود. بهترین راه تشخیص تست بوسیله متصل کردن گیج مخصوص به سیستم است. اما یک راه ساده برای تشخیص خالی بودن گاز کولر فشردن یک قسمت لاستیکی لوله کولر است. در صورت خالی بودن گاز لوله با دست فشرده می‌شود اما وجود فشار گاز در سیستم مانع فشرده شدن لوله میشود. روش دیگر  فشردن سوزن ولو ورودی گاز است. (هر چند توصیه نمی‌شود) در صورت وجود گاز، گاز و مقداری روغن با فشار زیاد از سیستم خارج میشود.
    علائم کم بودن گاز کولر به مقدار کم بودن آن بستگی دارد. اولین علامت صدای دائمی سسسسسس از داخل اتاق است که بعد از روشن کردن کولر به گوش میرسد. معمولا در صورت کم بودن گاز کولر تفاوت دما بین دریچه ها بوجود می آید. برای مثال دریچه سمت شاگرد کمی سرد شده اما دریچه سمت راننده گرم است و دریچه های وسط دمایی بین این دو را دارند یا بالعکس دریچه راننده سردتر از شاگرد است. این تفاوت دما با هر مقدار کم بودن گاز و هر دمایی محسوس است و ممکن است یک دریچه سرمای مطبوع و دریچه دیگر سرمای کم داشته باشد.
    علامت دیگر کم‌ بودن گاز کولر خنک نکردن یا سرمای کم در حالت درجا است . البته طبیعی است که کولر در حالت درجا کمی ضعیف تر عمل میکند اما در صورتی که باد کولر با گاز دادن  در حالت درجا با سرعت بسیار سردتر شد مسلما نشانه کمبود گاز کولر است.

زیاد بودن گاز کولر نیز باعث بروز مشکلاتی میشود که گاهی به مراتب بدتر از کم بودن گاز است. ‌‌‌‌در صورت زیاد بودن گاز، روشن کردن کولر باعث افت زیاد و غیر طبیعی در قدرت و شتاب اتومبیل می‌شود. معمولا در این حالت سرما زیاد است و اگر دور فن کولر روی درجات کمتر قرار بگیرد کمپرسور بعد از حدود یک دقیقه خاموش و مجددا روشن میشود و با زیاد کردن دور فن زمان روشن ماندن کمپرسور طولانی تر میشود. با نگه داشتن گاز و بالا بردن دور موتور کمپرسور به دلیل بالا رفتن فشار گاز چند ثانیه یکبار خاموش و روشن میشود ، هر چقدر دور بالاتر برود سرعت خاموش روشن نیز بیشتر میشود. زیاد بودن گاز باعث داغ کردن موتور اتومبیل و بالا رفتن آمپر آب میشود. هنگام زیاد بودن گاز دمای لوله نازک (پر فشار) ورودی به اتاق تا حدی زیاد می‌شود که نمیتوان آن را لمس کرد، در صورتی که در حالت نرمال گرمای لوله ورودی دست را نمی سوزاند

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم