سنسور اکسیژن خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

سنسور اکسیژن خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

سنسور اکسیژن یکی از قطعات داخلی هر خودرو است که در خروجی دود موتور خودرو قرار گرفته و وظیفه آن اندازه گیری نسبت سوخت به هوای درون موتور می باشد. این سنسور نقشی اصلی را در تعیین میزان مصرف سوخت در خودرو ایفا می کند و ضعف در کارکرد صحیح سنسور اکسیژن می تواند یکی از عوامل بد کار کردن خودرو و یا ازدیاد مصرف سوخت در خودروها باشد. در این مطلب اطلاعات کاملی را در رابطه سنسور اکسیژن و نحوه کارکرد آن درون خودرو را ارائه می دهیم تا با این قطعه حیاتی در طراحی خودرو، بیشتر آشنا شوید.

سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

سنسور اکسیژن تقریبا در همه خودروها کارکرد مشابهی دارد و نقش به سزایی در کارکرد صحیح خودرو دارد. اولین سنسور اکسیژن در دهه ۷۰ و در یکی از خودروهای کمپانی ولوو به کار رفت. پس از مدت کوتاهی استفاده از این سنسورها در طراحی خودروها، با توجه به میزان آلایندگی کمی که خودروهای دارای سنسور اکسیژن ایجاد می کردند، اجباری شد. امروزه تمامی خودروهای ساخته شده در دنیا باید مجهز به سنسور اکسیژن مخصوص به خود باشند.

برخی از خودروها همزمان از دو سنسور اکسیژن استفاده می کنند و برخی دیگر فقط از یک سنسور بهره می برند. اطلاعات مربوط به میزان مصرف سوخت و هوای ورودی به موتور توسط  این سنسورها در خودروها دریافت شده و به کامپیوتر خودرو گزارش می گردند. سپس کامپیوتر ، این اطلاعات را با قوانین استاندارد خود مطابقت داده و در صورت مغایرت با ایجاد هشدار توسط دیاگ زدن خودرو رفع می گردد.

نحوه کار سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن روی مانیفولد دود نصب می شود و وظیفه ی اندازه گیری میزان اکسیژن احتراق نیافته در محفظه احتراق خودرو را بر عهده دارد. بررسی این میزان اکسیژن در اگزوز خودرو یکی از راه های بدست آوردن میزان هدر رفت سوخت در خودرو می باشد. در حالت عادی نسبت هوا به سوخت باید چیزی حدود ۱۴.۷ به ۱ باشد. یعنی به ازای هر یک سی سی سوخت ۱۴.۷ سی سی هوا مخلوط شود. اگر این مقدار کمتر از حالت استاندارد باشد، یعنی مقدار هوا نسبت به سوخت بیشتر باشد یا برعکس کمتر باشد، دلیلی بر درست کار نکردن خودرو می باشد و نشان می دهد که میزان آلایندگی خودرو بیشتر از آن چیزی است که باید باشد. این میزان در دماها و کارکردهای مختلف خودرو قابل تغییر است و باید در هر شرایطی یک نسبت جدید بدست آورد. وظیفه محاسبه نسبت دقیق سوخت به هوا بر عهده کامپیوتر خودرو می باشد که در دماها و شرایط مختلف جوی این نسبت را تغییر می دهد.

تولید ولتاژ در سنسور اکسیژن در نتیجه ی اختلاف میزان اکسیژن درون اگزوز و هوای محیط اتفاق می افتد.  اندازه گیری این اختلاف ولتاژ به عهده  ECU خودرو می باشد. کامپیوتر خودرو این اختلاف ولتاژ را با توجه به شرایط خودرو با اندازه استاندارد مقایسه کرده و میزان صحیح کارکرد سنسور اکیسژن را نمایش می دهد.

در خودروهای با دو سنسور اکسیژن این تخمین دقیق تر است. یک سنسور در ورودی مخزن کاتالیست و قبل آن قرار می گیرد و دیگری در خروجی مخزن کاتالیست و بعد آن قرار می گیرد. کامپیوتر خودرو با دریافت هر دو گزارش از این دو سنسور و ترکیب اطلاعات موجود توانایی بیشتری را در زمینه کنترل آلایندگی خودرو خواهد داشت.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم