ECU یا کامپیوتر خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

 ECU یا کامپیوتر خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

از اصلی ترین قسمت های خودروهای امروزی ECU یا کامپیوتر خودرو است که وظیفه اصلی آن کنترل و هماهنگی قسمت های مختلف خودرو می باشد. با پیدایش اولین ماشین های انژکتوری در طراحی ماشین ها، این کامپیوتر کوچک به کار گرفته شد.

با استفاده از حس گرهایی که درخودرو وجود دارند ECU می تواند گزارشی از وضعیت خودرو و عملکرد آن بدست آورده و وضعیت اتومبیل را بسنجد. به هر دلیلی اگر ECU بد کار کند و یا از کار بیفتد، ماشین از کار افتاده و دیگر قابل حرکت نخواهد بود. هدف ما در این مطلب معرفی و شناسایی ECU بوده و قصد داریم قسمت های مختلف کامپیوتر خودرو را بررسی کرده و چگونگی عملکرد این دستگاه را تشریح نماییم.

ECU چیست؟

ECU یا کامپیوتر خودرو قطعه ای الکترونیکی است به معنای واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit). هرECU دارای تعدادی حس گر است که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی در رابطه با نحوه کارکرد خودرو را به ECU مخابره می نماید. با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو برخی حس گرها عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسورها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این حس گرها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص می دهد.

 

قسمت های مختلف هر ECU

قسمت های مختلف هر کامپیوتر، هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند. کامپیوتر ماشین به طور معمول شامل بخش های: مبدل های آنالوگ به دیجیتال، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، خروجی های دیجیتال سطح بالا، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی می باشد. این قسمت ها با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف خودرو را بر عهده دارند.

هر ECU وظیفه کنترل حس گرهای مختلف ماشین را دارا می باشد. معمولا هر ماشین از تعدادی حس گر اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

سنسور اکسیژن، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز، سنسور دمای آب، سنسور دمای هوا، سنسور ضربه، سنسور دور موتور.

هر کدام از این حس گرها  اطلاعاتی را به ECU ماشین مخابره می کنند که کامپیوتر با استفاده از آن ها شرایط کنونی را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات قسمت های مختلف ماشین را کنترل می کند.

وظایف اصلی ECU

ECU به طور کلی در خودرو قادر است وظایفی مثل نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش باز یا بسته بودن درب ها، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش هشدارهای مربوطه، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو، تنظیم میزان آلایندگی، شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو، محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از داده های خروجی و غیره را انجام دهد.

کامپیوتر وظیفه ثبت و ضبط همه حالات و کارکردهای خودرو را داشته و با استفاده از این اطلاعات قادر است تمامی وضعیت های خودرو را درک نماید. اصلی ترین وظیفه این قطعه تنظیم درجه و زمان پاشش سوخت در انژکتور خودرو است. اگر خللی در این وظیفه ایجاد شود مسلما عمل احتراق در خودرو به درستی انجام نشده و ممکن است خودرو به درستی کار نکند و یا آلایندگی زیادی را ایجاد نماید.

عیب یابی خودرو  از طریق ECU خودرو انجام می شود به این طریق که دستگاه دیاگ خودرو به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استاندارد های موجود کرده و سپس عیب یابی خودرو انجام می گیرد.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم