همه چیز درباره سیم کلاچ و علائم خرابی و زمان تعویض آن

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

کلاچ

طبق تعریف کلی، کلاچ وسیله‌ای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می‌نماید. کلاچ در واقع رابط بین جعبه‌دنده و موتور بوده که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبه‌دنده منتقل نموده و پس از آن با حضور سایر سیستم‌ها توان به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

سیم‌کلاچ

پدال کلاچ، تنها تجهیز از سیستم کلاچ است که در ارتباط مستقیم با راننده قرار دارد اما ارتباط بین پدال با سایر اجزا چگونه برقرار می‌شود؟ پس از پدال کلاچ، سیم کلاچ قرار داشته و نیروی اعمالی از پای راننده توسط سیم کلاچ به کیت کلاچ منتقل می‌شود. زمانی که راننده پای خود را بر روی پدال کلاچ قرار داده و فشار می‌دهد دیسک کلاچ آزاد شده و خودرو در حالت خلاص قرار می‌گیرد در واقع توان تولید موتور در این لحظه دیگر به جعبه‌دنده منتقل نشده و راننده فرصت کافی برای تعویض دنده را دارد.

سیم کلاچ عملکردی همانند سیم ترمز دوچرخه دارد و همانند آن نیز در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ، همانند ترمز دوچرخه، فشار وارده اهرم متصل به صفحه کلاچ را حرکت داده و در نتیجه دنده‌ها آزاد می‌شوند.

علائم خرابی سیم کلاچ

خراب شدن سیم کلاچ، روی کلاچ و نحوه ی تعویض دنده اثرگذار خواهد بود. علائمی که با توجه به آن ها می توانیم بفهمیم کلاچ کارایی خود را از دست داده و یا از رگلاژ خارج شده است در زیر داریم. چنان چه هر یک از نشانه هایی که در ادامه ی مطلب خواهید خواند را مشاهده کردید بهتر است از کلاچ خودرو بازدید کرده و آن را تعویض بنمایید.

دچار لرزش شدن، بعد از رها کردن کلاچ

خالی شدن کلاچ ناشی از بریده شدن سیم کلاچ

جا نرفتن دنده و یا خلاص نشدن خودرو بعد از فشار دادن کلاچ

نیاز به فشار زیاد از حد معمول به روی کلاچ

سفت شدن پدال کلاچ و یا شل شدن آن

تنظیم نمودن یا رگلاژ سیم کلاچ

تنظیم سیم کلاچ پیچیده‌ نبوده و اگر سررشته‌ای از خودرو داشته باشید، می‌توانید شخصا این کار را انجام دهید. برای این کار ابتدا سیم کلاچ را پیدا نمایید، در انتهای سیم کلاچ دو مهره وجود دارد که با جابجا نموده آن، می‌توانید طول سیم کلاچ را کم و زیاد نموده و در نتیجه کلاچ بالاتر یا پایین‌تر آزاد می‌شود.

تعویض سیم کلاچ

چنان چه سیم کلاچ رشته رشته شده است و به سختی درون روکش پلاستیکی خود قادر به حرکت است، روکش پلاستیکی سیم قطعه قطعه شده است و سیم توانایی جابجایی راحت را درون آن ندارد، سیم در برخی نقاط دچار بریدگی شده و رشته های از هم گسیخته شده است یا دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف خود حرکت کند و یا سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند دیگر زمان آن رسیده است که این قطعه را در خودرو تعویض کنید. با یک بازدید چشمی قادر خواهید بود تشخیص دهید که سیم کلاچ باید تعویض شود یا نه.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

ارسال‌پیام‌واتساپ‌

تماس‌ساعت9تا16لمس‌کنید

تماس از ساعت 10 الی 15- 04134444149

ارسال‌پیام‌روبیکا

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم