کاتالیست خودرو چیست ؟ نحوه تشخیص معیوب بودن آن چگونه است؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

کاتالیست خودرو بخشی از اگزوز خودرو برای کم خطر کردن گازهای سمی حاصل از احتراق سوخت درون سیلندر است.

قطعه ای در مسیر خروج گازهای موتور که بین انباره لوله اگزوز و منیفولد خروجی دود قرار می گیرد. اگزوز ها در گذشته دو بخش داشتند. بخش اول نقش کاهش دما را برعهده داشت و دومین بخش به منظور کاهش آلایندگی های صوتی تدارک دیده شده بود. اما اگزوزهای امرزوی بخش سومی هم دارند؛ کاتالیست.

این قطعه کمک می کند بخشی از گازهای آلاینده در موتور، به گازهای کم خطر تر تبدیل شوند. گازهای سمی مثل منواکسیدکرین، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن از احتراق سوخت درون سیلندر ایجاد می شوند. برای نمونه کاتالیست منواکسیدکربن را به دی اکسیدکربن تبدیل می کند.

کاتالیست در اتومبیل کار کاتالیزور در آزمایشگاه های شیمی را انجام می دهد. به این معنی که در سرعت بخشیدن به فرآیندها کمک می کند و در پایان هیچ تغییری در آن رخ نمی دهد. بنابراین این قطعه نیز به فعل و انفعالات شیمیایی در تبدیل گازهای خروجی از اتومبیل به گازهای کم خطرتر کمک می کند. پس طبیعی است که کاتالیست در استانداردهای آلایندگی سهم مهمی داشته باشد.

کاتالیست خودرو تا ۹۰٪ گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند. به‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند.

علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند. بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

اما  این قطعه یک ایراد دارد. کاتالیست در مسیر خروجی موتور است و توان موتور را کاهش می دهد. به همین دلیل برخی از صاحبان خودرو این قطعه را از روی ماشین باز می کنند. این را نیز باید یادآور شد که برخی از کاتالیست ها به دلیل جنس نامرغوب خوب عمل نمی کنند.

کاتالیست ساختاری شبیه اسفنج دارند و از جنس فلزهای گران بها همچون رودیم، پالادیوم و پلاتین تشکیل ساخته می شوند.

عمر مفید کاتالیست خودرو چقدر است؟

عمر مفید کارکرد هر کاتالیست خودرو بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است و از این رقم تجاوز نمی کند. اگر زمان زیادی از تعویض کاتالیست خودروی شما گذشته است باید بدانید که عملکرد آن در تبدیل گازهای پرخطر به بی خطر بسیار ضعیف شده است و امکان رد شدن آن از تست های معاینه فنی بسیار بالا است. به طور متوسط هر کاتالیست عمر مفیدی بین ۳ تا ۴ سال را دارد و پس از آن کارایی خود را به طور کامل از دست می دهد و به این ترتیب خودروی شما به یک آلاینده محیط زیست تبدیل می گردد.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم