همه چیز درمورد سیستم ترمز ABS خودرو

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

همه چیز درباره ی سیستم ترمز ABS

 

شاید تابحال از رانندگان بسیاری شنیده اید که عامل تصادفاتشان را قفل ناگهانی چرخهای خودرو هنگام ترمز ناگهانی عنوان کرده اند!به نظر شما علت چیست؟

اگر به نحوه ی رانندگی رانندگان قدیمی دقت کرده باشید به کرات مشاهده میکنید که هنگام ترمز گیری اهسته اما پی در پی ترمز می کنند و از اصطلاح عامیانه ای (نیش ترمز)استفاده میکنند تا خدای نکرده با ترمز ناگهانی سبب قفل چرخها نشوند. اینبار ماشین سافت در نظر دارد در این مقاله  به علت بروز این حادثه و البته نقش ترمز ABS بپردازد.

برای حل این مشکل بزرگ از سال 2004 سیستمی هوشمندی وارد عرصه ی خودرو شد با نام ترمز ABSکه اندازه ی فشار حاصل از ترمز و هچنین چرخ هارا بایکدیگر هماهنگ میکرد و درنهایت از قفل شدن چرخها هنگام حرکت خودرو جلوگیری میکرد.شاید فکر کنید که این سیستم هوشمند سرشار از مزیت میباشد اما خب معایبی نیز دارد.لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با این سیستم هوشمند اشنا شوید.

معرفی سیستم ترمز ABS

ABSوسیله ای است که انواع وسایل نقلیه را که در حرکت هستند به ارامی متوقف میکند در واقع این سیستم مانع قفل انها نمی گردد بلکه فقط و فقط جلوی در قفل ماندن چرخهارا میگیرد.

در واقع این وسیله از بهترین ها در صنعت خودرو و تکنولوژی میباشد که بسیاری از افراد جان خودرا مدیون این سیستم هستند. حال نقش  ABS این است که همیشه به دنبال کنترل حسگر های سرعت می باشد و به دنبال ان باعث کم شدن سرعت غیر معمول چرخ ها می گردد.این وسیله درست قبل از قفل شدن چرخها سبب کاهش سرعت نیز میشود چون درغیر اینصورت  زودتر از زمانی که وسیله نیازمند متوقف شدن است قفل خواهد کرد.

حال زمانیکه  ABS در حال کار می باشد در عین حال ضربات پی در پی و منظمی وارد میکند که این عمل زیر پای راننده قابل حس است و این حرکات به دلیل باز و بسته شدن دایم سوپاپ هاست .که بعضی از این سیستم های ضد قفل این حرکت باز و بسته شدن را تا15 بار در ثانیه انجام میدهند.

همانطور که در بالا اشاره شد انواع مختلفی از سیستم های ABSموجود می باشد که در زیر به برخی از انها به طور مختصر میپردازیم.

 

1) ترمز ABSچهار کانال (حسگر):همانطور که از نامش پیداستبرای هر چرخ خودرو حسگر ویا سوپاپ جداگانه ای وجود دارد که مسلما کنترل هر چهار بخش به طور مجزا بررسی میشود.

2) ترمز ABSسه کانال(حسگر):در این مدل برای هر کدام از چرخ های جلویی یک حسگر و همچنین یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقبی فقط یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد که بیشتر در خودروهایی همچون وانت کاربرد دارد.

3) سیستم ترمز ABSیک کانال (حسگر):در این مدل نیز یک سوپاپ برای کنترل کردن هر دو چرخ های عقبی خودرو و یک حسگر سرعت در محور عقب خودرو وجود دارد این مدل نیز بیشتر در وانت ها و کامیون ها قابل مشاهده است. البته شما میتوانید این مدل را به راحتی مشاهده کنید  چون معمولا یک لوله ی ترمز هست که با اتصال Tمانندبه چرخهای عقبی وصل میشود.

تا این قسمت به توضیحات و مزیت های سیستم ترمز ABSاشاره کردیم حال نگاهی به مشکلات این سیستم هوشمند بیندازیم.

 

مشکلات ترمز ABS

به اندازه ای که این سیستم هنگام مواجه با خطرات احتمالی و ترمز ناگهانی میتواند موثر واقع شود به همان اندازه نیز میتواند در جاده های ناهموار(شنی) یا نرم (برفی) در ترمز گیری مشکلاتی ایجاد کند. در واقع عملی که سیستم الکترونیک خودرو برای توقف ان انجام میدهد میتواند باعث افزایش فاصله ی توقف شود.

مشکل دیگر در خودرو های مجهز به این سیستم هوشمند اسیب دیدن سنسور ها و یا قفل سوپاپ های کاهش فشار می باشد.که اگر با سیستم ABSخودروی خود مشکل دارید بهتر است در اولین فرصت به نمایندگی های خودروی خود مراجعه کنید.

منبع:ماشین سافت

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم