استپر یا موتور پله ای

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

استپر یا موتور پله ای از اصلی ترین عملگرهای خودروهای انژکتوری با دریچه گاز سیمی می باشددر ادامه با ما باشید تا با اصول عملکرد ان و نحوه عیب یابی استپر اشنا شوید.

وظائف استپر:
این قطعه در حقیقت کار ساسات را انجام میدهدومحل نصب ان نیز روی دریچه گاز میباشد.
ِدر صورتی که از ماشین کولر بگیریم ویا موقع استارت زدن هنگامی که موتور سرد است شافت استپر میزان هوا را طوری تنظیم میکند که خودرو دچار کمبود هوا در حالت دوردرجا(موتورروشن و خلاص) نگردد زیرا درحالتی که موتور درجا کارمیکند از انجا که پای ما روی پدال گاز قرار ندارد در نتیجه پولی دریچه گاز بسته است و هوایی وارد موتور نمیشود پس استپر با تنظیم میزان ورود هوا به موتور دور موتور را تنظیم می نماید حال که با کارکرد استپر اشنا شدین کمی درباره علائم خرابی استپر صحبت کنیم.

 علائم خرابی استپر:
اگه متن بالا رو با دقت خونده باشین گفتم که درصورتی که موتور درجا کارمیکند وپای ما روی پدال گاز نیست پولی دریچه گاز بسته است و هیچ هوایی وارد موتور نمی شود حال اگر از خودرو کولر بگیریم و موتور دچار لرزش شدید شود یعنی استپر نیز وظیفه خود را به درستی انجام نداده است.
حالت بعدی خرابی استپر به این صورت است که موقع استارت زدن خودرو به سختی روشن میشود اما اگر همزمان موقع استارت زدن پدال گاز را فشار دهیم خودرو سریع روشن میشوددراین حالت مشخص است که ایراد از استپر بوده و ما با فشار دادن پدال گاز موقع استارت و باز شدن دریچه گاز خرابی استپر را جبران کرده ایم در این حالت خودرو در هنگام ترمز زدن و.پشت چراغ قرمز و سرپیچ ها نیز خاموش میشودو البته اگردر طول حرکت پا را از روی پدال برداریم نیز خودرو درحین حرکت ممکن است خاموش شود.
حالت دیگرخرابی استپر این است که دور موتور بالای یک ونیم نوسان داشته وعقربه دور موتور پایین تر از یک نمیاد در این حالت نیز به اصطلاح خودرو ساسات بوده ومصرف بالا رفته و بین دنده عوض کردن یا درحالت درجا کارکردن خودرو گاز میخورد.

تمیزکردن وتعویض استپر:
تمیز کردن استپر حتما میبایست توسط تعمیرکار انجام شود و به هیچ عنوان نباید نوک شافت استپر چرخانده شود از چرب کردن استپر نیز اکیدا خودداری نمایید.
لازم به ذکر است استپر درصورت تمیز کردن وکشیده شدن سوکت و یا تعویض نیاز به تعریف مجدد برروی خودرودارد.
جهت تعویض استپر مهم ترین نکته بعد از زیمنسی و یاساژمی بودن این است که حتما شافت استپر تعویضی همانند استپر فابریک خودرو باشد تا خودرو دچار مشکل نشود.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم