تسمه دینام (تسمه پروانه) و کاربرد ان در خودرو

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

تسمه پروانه یا تسمه دینام (تسمه مارپیچ)
ماشین سافت در این مقاله در نظر دارد درمورد واژه ی "تسمه" که کم و بیش دربین همه ازجمله افراد عادی و یا صنعتگران رایج است بپردازد.
تسمه از مهمترین قسمت های خودرو های درونسوز می باشد که معمولا وظیفه ی اصلی تسمه انتقال نیروبه قسمت های دیگر من جمله واترپمپ و... می باشد.البته همانطور که میدانید این قسمت نیز مانند سایر اجزای خودرو احتمال پوسیدگی دارد و باید تعویض شود که در کیلومتر های مشخص شده باید سریعا چک شود چون در عین پوسیدگی موتور از کار خواهد افتاد.
انواع تسمه
تسمه دینام(تسمه مارپیچ یا تسمه جلو)
تسمه تایمینگ (تسمه میل لنگ)
به این دلیل که قبلا در مورد تسمه تایمینگ مطلب روی سایت بارگزاری شده سعی داریم در این مقاله نیز در مورد تسمه دینام مطالبی را بیان کنیم.لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
کاربرد این تسمه  در خودرو
1.تسمه مارپیچ (تسمه دینام یا تسمه پروانه)
این وسیله همانطور که در بالا ذکر شد قدرت را به قسمت های مختلفی از موتور مثل سیستم فرمان انتقال می دهد.پس اگر این جز خراب باشد میتواند به این قسمت نیز اسیب وارد کند.
2.تسمه دینام
تسمه ی اشاره شده که در جلوی موتور میباشد در واقع میتوان گفت که قسمت مهمی از موتور می باشد که وظیفه ی ان کنترل کارکرد قسمت های مختلف خودرو می باشد.و اما نام دیگری که در بین صنعتگران رایج است "تسمه مارپیچ " می باشد که علت نام گزاری ان این است که دور قرقره های مختلف پیچیده است.تاثیر تسمه مارپیچ بر روی اجزایی مانند دینام و سیستم تهویه هوا و... می باشد.
اما نکته ای که باید اینجا اشاره کنیم این است که این تسمه جایگزین سیستم تسمه بندی چندگانه شده است .چون  درگذشته وقتی یک تسمه اسیب میدید کل سیستم باید باز میشد تا تسمه ی مد نظر( خراب )عوض میشد اما بعد ها وجود تسمه دینام همه ی این اجزا را کنترل کرد.
طول عمر تسمه دینام
در حالت کلی طول عمر این اجزا نیز مانند سایر اجزا به موادی که در ان بکار برده شده است بستگی دارد.
تسمه های قدیمی تر در حدود 80000کیلومتر کارایی دارند اما تسمه هایی که در تولید انها از EPDM  استفاده شده است میتواند تا 150000 کیلومتر جوابگو باشد.
علایم سایش و از کار افتادگی تسمه دینام
1.ترک های موجود روی تسمه
2.پارگی موجود روی تسمه
3.صدای جیر جیر موجود درزیر کاپوت
4.داغ شدن و جوش اوردن وسیله
چون اگر این اجزا خراب شود سریعا بر پمپ اب نیز تاثیر میگذارد و سبب جوش اوردن وسیله می شود.
5.مشکل در نحوه ی کارکردن سیستم هیدرولیک فرمان
6.روشن شدن چراغ هشدار باطری وقتیکه وسیله روشن است
علت این مشکل نیز این است که چون تسمه دینام با حرکت خود سبب شارژباطری میشود پس اگر خراب شود نتیجه روشن شدن چراغ هشدار است.
7.مشکل در کارکرد سیستم تهویه و کولر
مسلما چون از اجزایی  مانند پمپ اب که کارکردشان وابسته به تسمه است پس اگر مشکلی در تسمه دینام رخ دهد امکان دارد این مشکل در سیستم تهویه نیز نمایان شود.
"ماشین سافت"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم