هرانچه که لازم است درموردموتورخودروواجزای ان بدانید

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

هرانچه که لازم است درموردموتورخودروواجزای ان بدانید

اگر صاحب خودرویی هستید پس باید سعی کنید قطعات استفاده شده در ان را بدانید،ماشین سافت در نظر دارد در این مقاله بطور مختصر و مفید به بررسی موتور خودرو و اجزاهای مختلفی که در ان به کار برده شده است بپردازد،لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

موتور خودرو چیست؟
اصلی ترین قسمت هر خودرویی موتور ان می باشد.موتور خودرو یا همان (Engine) نقش تولید کننده ی قدرت اتومبیل را بر عهده دارد .این اجزا متشکل از تعدادی اجزای مکانیکی و الکتریکی می باشد که با کمک یکدیگر سبب ایجاد احتراق در خودرو شده و درنهایت این عمل باعث تولید قدرت و حرکت می شود. که این احتراق نیز میتواند از نوع داخلی و یا از نوع خارجی باشد که در ادامه به ان خواهیم پرداخت.

انواع موتور های احتراق داخلی

موتور های دیزلی
موتور های توربینی-گازی
( برای مثال اگر بنزین را در فضایی کوچک مشتعل کنید،انرژی زیادی حاصل از ان تولید می شود کهقدرت بسیار زیادی دارد و در نتیجه این انرژی تولید شده سبب حرکت میشود)

انواع موتور های احتراق خارجی
موتور بخار در قطار های قدیمی
قایق های قدیمی
(برای مثال چوب یا زغال سنگ در بیرون از یک موتور بخار میسود و سبب ایجاد بخار می شود ،این بخار ایجاد شده سبب ایجاد حرکت در داخل موتور می شود.)
پس در نتیجه موتورهایی که احتراق داخلی دارند ،بازده زیاد تری نیز خواهند داشت و همچنین میزان سوخت مصرفی شان نیز به نسبت کمتر خواهد بود.
قسمت های تشکیل دهنده ی موتور خودرو
بلوک سیلندر
سر سیلندر
واشر سرسیلندر
میل لنگ
میل سوپاپ
پیستون
شمع
تسمه تایم
فلایویل
شاتون
سوپاپ دود و هوا
فنر سوپاپ
رینگ های پیستون

بلوک سیلندر:
این قسمت که از الومینیوم یا چدن ساخته شده است عملا به دلیل الیاژ مورد استفاده در ان در مقابل سرما یا گرمای بیش از حد مقاوم است .این قسمت وظیفه ی نگهداری سیلندر هارا بر عهده دارد. از انجایی که حرکت پیستون ها درون سیلندر ها صورت میگیرد ،این حرکات نیز انرژی خود را از احتراق حاصل میگیرند..




سر سیلندر:
در سر سیلندر اجزایی مثل شمع،اتاقک احتراق،سوپاپ های دود و هوا قرار دارند.که عملیات احتراق در این قطعه ی الومینیومی صورت میگیرد. نکته ی حائز اهمیت نیز این است که بخاری اب و روغن هم داخل این قطعه برای ایجاد خنک کاری محفظه ی موتور خودرو طراحی شده.




واشر سر سیلندر:
این اجزای نسوز از انتشار مایعات به خارج از سیلندر جلوگیری میکند.در واقع از قاطی شدن اب با روغن جلوگیری میکند و همچنین در اب بندی قسمت احتراق نقش بسزایی دارد.رانندگان محترم باید توجه داشته باشند تا درتعویض و بررسی این قسمت دقت لازم را داشته باشند





میل لنگ:
این وسیله ی حیاطی حرکت خطی پیستون های موجود در محفظه ی احتراق را به حرکت دورانی (برای چرخش چرخ ها) تبدیل میکند.این وسیله نیز دیر به دیر امکان خرابی پیدا میکند اما اگر چنانچه خراب شد علتش نرسیدن روغن کافی به یاتاقان هایش است.و اگر بدون روغن (خشک) کار کند احتمال خرابی ان بالا می رود.



میل سوپاپ:
نام دیگر این وسیله میل بادامک نیز می باشد که در باز و بسته کردن سوپاپ های ورودی و خروجی نقش بسزایی دارد.سوپاپ های ورودی ،سوپاپ های ورود سوخت و هوا به سیلندر و سوپاپ های خروجی،سوپاپ های خروج دود از سیلندر می باشد.در میل سوپاپ نیز همانند میل ینگ خشکی و کمبود روغن می تواند علت خرابی اش باشد.

 

پیستون:
مکان پیستون در داخل سیلندر است که حرکات رفتی و برگشتی را انجام می دهد که ثابت نیست.اما نقش این وسیله،نیرو را از گاز های در حال انبساط موجود در سیلندر به وسیله ی میله ی رابطی بانام شاتون به میل لنگ انتقال می دهد.

شمع:
همه ما از اهمیت کارکرد شمع در احتراق باخبریم پس شمع ایجاد جرقه برای احتراق را بر عهده دارد.راننده هنگام استارت زدن باعث ایجاد جرقه می شود.نکته ی حائز اهمیت این است که به تعداد سیلندر ها شمع خواهیم داشت.اگر شمع ها از کار بیافتند،احتراق به سختی ایجاد می شود اما اگر یک شمع از کار بیافتد،خودرو روشن می شود اما به سختی حرک می کند.

تسمه تایم:
اگرچه ماشین سافت در مقاله های قبل به طور مفصل به شرح و توضیح تسمه تایم پرداخته است،اما در این قسمت نیز بطور خلاصه به شرح تسمه تایم می پردازیم.
جنس این قطعه از لاستیک می باشد و برای جلوگیری از لغزیدن اش بصورت دندانه ای است.تسمه تایم ،میل لنگ و میل سوپاپ را به یکدیگر وصل میکند،پس در نتیجه این قطعه حرکات بالا و پایین موتور را با یکدیگر هماهنگ میکند.(البته امروزه برخی از صنعتگران خودرو به جای به کار بردن از این قطعه از زنجیر تایم استفاده میکنند چون عمر و ماندگاری زنجیر تایم از تسمه به مراتب بیشتر است.)

 

 

 

 

فلایویل:
فلایویل یا (چرخ طیار،چرخ لنگر) نیز در این قسمت نقش انتقال قدرت را دارد(انتقال قدرت از موتور به گیربکس خودرو) و همچنین وظیفه اش ذخیره کردن و یکنواخت ساختن حرکات موتور می باشد و اینکه دارای نشانه ای برای ثبت دور موتور است.

 

شاتون:
این قطعه ی اهرمی شکل و از جنس فولاد وظیفه ی اتصال پیستون ها به میل لنگ را دارد که نیروی خطی موجود در پیستون هارا تبدیل به نیروی چرخشی میل لنگ ها می کند.

سوپاپ دود وهوا
کانال های این وسیله در سر سیلندر قرار داده شده است که برای ورود هوا و خروج اگزوز می باشد،وظیفه ی این سوپاپ باز و بسته کردن محلی است که مخلوط سوخت و هوا وارد می شود و همچنین خروجشان در زمان بندی خاص خودشان است.

فنر سوپاپ:
درواقع فنر سوپاپ برای کمک به خود سوپاپ است که بتواند در جای خود بماند بدین گونه مانع از ایجاد نشتی در مواقع تراکم و احتراق می شود.و اینکه کمک میکند سوپاپ به راحتی حرکت کند.



رینگ های پیستون:

حلقه های پیستون که جنسشان از چدن می باشد،این حلقه ها کار اب بندی حرکت پیستون هارا بر عهده دارند،این حلقه های فلزی و ارتجاعی نیز مانندسایر قسمت های موتور مقاومت شان در برابر حرارت ناشی از احتراق زیاد است.



منبع:ماشین سافت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم