هرانچه که باید در مورد باتری خودرو بدانید

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

هر انچه که باید درمورد باتری خودرو بدانید
باتری خودرو یکی از اجزای اصلی این وسیله است که در حرکت و روشن شدن نقش بسزایی دارد و گاهی بطور عجیب و ناگهانی از کار افتاده و مانع از حرکت خودرو می شود.البته که با بررسی و چک کردن های پی در پی میتوان از رخداد این حادثه جلوگیری کرد.
باتری خودرو که جنس ان عمدتا اسیدی-سربی و خشک  می باشد توانایی شارژ شدن را داراست.البته که نوع دیگری از باتری ها موجود هستند که خشک می باشند زیرا به دلیل خطرات ناشی از نوع اسیدی نوع دوم (خشک) رایج تر می باشد.
نکته ی حائز اهمیت این است که باتری های اسیدی دارای ذخیره ی انرژی نسبتا کمی می باشند که اما چون عرضه زیاد و میزان هزینه پایین است پس در انواع وسایل نقلیه بطور چشمگیری استفاده می شود.
علل خرابی باتری خودرو
ازانجایی که اهداف اولیه باتری در خودرو ایجاد جریان انرژی برای روشن کردن خودرو می باشد.اگر بتوانیم از باتری بطور مناسب نگهداری کنیم میتواندحدود 1.5 سال برای ما کار کند.
درواقع سن باتری وابسته ریزش مواد موجود در صفحات ان است که عواملی چون دمای هوای بالا ودشارژ عمیق و حتی سولفاته شدن می باشد.یعنی اگر باتری در حالت دشارژ یا بیشتر از 6 ماه انبار شود،سولفات موجود میتواند حالت سختی روی باتری ایجاد کند که این عمل مانع از انجام عملیات شارژ کرد می شود.
و مورد بعدی که اشاره کردیم از عوامل موثر در تخریب باتری هوای گرم است که بد ترین حالت ممکن برای از کار افتادن این اجزا است.
چه کار کنیم تا طول عمر باطری را افزایش دهیم؟
اطمینان از محکم شدن سر باتری ها،چک کردن سطح الکترولیت، رسیدگی به قسمت های خورده شده سر باتری برای حفظ طول عمر باتری لازم است و همچین این مراقبت ها باید مرتب و دوره ای برای مثال یک بار قبل از سرما و یکبار در ماه های گرم این مراقبت ها تکرار شود.
مهمترین علت های از کار افتادگی ناگهانی  باتری
1.به دلیل گرمای زیاد و بیش از اندازه ی موجود در زیر کاپوت  و یا شارز کرد بیش از حد ان الکترولیت های موجود کم می شود  که این یکی از مهمترین عوامل در از کار افتادگی انواع باتری است.
2.دشارژ کردن زیاد باتری مثلا روشن ماندن چراغ های خودرو و یا روشن ماندن سیستم صوتی و ضبط خودرو.
3.استفاده از باتری هایی با سایز های نامناسب
4.شل شدن تسمه دینام
نکات حائز اهمیت در هنگام خرید باتری جدید
اساسا تشخیص نو بودن باتری کمی دشوار است پس هنگام  خرید باتری نو لطفا به تاریخ ان دقت کنید وباتری که 6 ماه یا بیشتر از طول عمر ان گذشته از خرید ان خودداری کنید .معمولا اگر دقت کنید تاریخ تولید باتری روی سطح ان مشخص است. برای مثال به این نمونه از تاریخ دقت کنید:  5MKD11
کاراکتر اول از سمت چپ ینی 5 نشانگر سال تولید ان ینی 2015 میباشد.
کاراکتر دوم  از سمت چپ یعنی M نشانگرماه تولید باتری می باشد برای مثال A نشانگر ماه اول Bنشانگر ماه دومCنشانگر ماه سوم و M نشانگر ماه دوازدهم است.
کاراکتر سوم از سمت چپ  یعنی K نشانگر خط تولید باتری در کارخانه است که بیشتر در سهولت در پیگیری فنی به درد میخورد.
کاراکتر چهارماز سمت چپ یعنی D نشانگر شیفت تولید در کارخانه ی مربوطه است.
و در نهایت دو کاراکتر اخر ینی 11 نشانگر روز تولید باتری می باشد.
نکات ایمنی
از انجایی که باتری های اسیدی جنسشان از سولفوریک اسید می باشد در نتیجه یک ماده ای سمی و خورنده است و چون هنگام شارژ از خود گازی خارج می شود و اگر خدای نکرده جرقه ای در کنار ان وجود داشته باشد سبب انفجار می شود. پس اگر قصد کار با باتری دارید بهتر است نسبت به سیستم تهویه مطبوع هوشیار باشید و همچنین همه ی جواهرات را از بدن دور کنید  و ازاستفاده کردن لباس محافظت کننده بدن و عینک مخصوص غافل نشوید .
و همچنین در هنگام خرید باتری مربوطه حتما دفترچه ی راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید تا از خرید کردن باتری با امپر بالاخودداری کنید زیرا در غیر اینصورت ممکن است به قطعات برقی علی الخصوص ECU  اسیبی وارد شود.
" منبع: ماشین سافت"

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم