پمپ بنزین خودرو چیست و چه دلایلی باعث از کار افتادن و سوختن آن می شود؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

موتورهای سوخت داخلی علاوه بر قطعات مکانیکی مرتبط به آن برای احتراق، بدون سوخت کار نخواهند کرد. سوخت عامل اصلی به حرکت درآمدن خودرو است. سوخت داخل باک باید به طریقی به موتور و محفظه احتراق آن برسد تا به جرقه زنی شمع ها سوخت مشتعل شده و موتور شروع به کار کردن کند.

پمپ بنزین خودرو (Fuel Pump) قطعه ای است که وظیفه اش انتقال سوخت از باک به موتور است. پمپ‌های سوخت در خودروهای کاربراتوری قدیمی از نوع مکانیکی بودند اما امروز در خودروهای انژکتوری با توجه به اینکه میزان فشار لازم برای پمپاژ سوخت افزایش پیدا کرده از پمپ‌های برقی در خودروها استفاده می‌کنند؛ این پمپ ها انرژی مورد نیاز برای عملکرد صحیح خود را از باتری خودرو می‌گیرند. همچنین پمپ‌های بنزین قدیمی که از نوع مکانیکی بودند انرژی مورد نیاز برای فعالیت خود را از موتور دریافت می‌کردند.

پمپ بنزین معمولاً داخل باک نصب می‌شود البته در بعضی خودرو‌ها آن‌را خارج از باک نصب می‌کنند. برخی خودروها نیز از دو پمپ بنزین برخوردار هستند که یکی وظیفه سوخت رسانی را بر عهده دارد و دیگری برای تامین فشار مورد نیاز انژکتورها به کار گرفته می‌شود.

فعالیت پمپ بنزین باعث تولید حرارت در آن نیز می‌شود و به همین دلیل برخی خودروسازان آن را در داخل باک خودرو قرار می‌دهند تا به این با تماس پمپ با سوخت درون باک دمای آن کاهش پیدا کند. همچنین قرار گرفتن پمپ در داخل مخزن سوخت و در مجاورت آن باعث می‌شود که صدای پمپ در زمان فعالیت به نوعی از بین رفته و به داخل خودرو راه پیدا نکند.

قطعات پمپ بنزین خودرو عبارتند از: فیلتر سوخت، رگولاتور فشار، صفحه تکیه گاه پمپ، لوله برگشت سوخت، لوله خروجی سوخت، لوله برگشت سوخت از رگلاتور، سوکت اتصالی جریان برق پمپ، شلنگ لوله برگشت، شلنگ لوله خروجی، درجه داخل باک یا همان گیج سوخت و فنر.

علائم خرابی پمپ بنزین

این که این قطعه، پمپ بنزین، دچار مشکل شده است و یا احیانا سوخته است علائمی دارد. البته باید در نظر داشت که عدم عملکرد پمپ بنزین، همیشه به دلیل سوختن خود پمپ نیست و ممکن است مسیر جریان برق این قطعه دچار مشکل شده باشد. پس چنانچه مشکل از مسیر برق باشد ابتدا از طریق جعبه فیوز خودرو اقدام کرده و در صورتی که فیوز پمپ بنزین سوخته باشد، پس از رفع مشکل ایجاد شده، آن فیوز را تعویض کنید. اما اگر جریان کافی به پمپ بنزین می رسد اما همچنان این قطعه کار نمی کند، باید به فکر تعویض پمپ باشید.

از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو می توان به موارد زیر شاراه کرد:

خاموش شدن ناگهانی خودرو

به خوبی استارت خوردن خودرو اما روشن نشدن آن

روشن شدن چراغ چک در اثر کاهش فشار بنزین

عدم شنیده شدن صدای کار کردن پمپ بنزین، در همان ثانیه های ابتدایی که سوئیچ را باز می کنید.

کاهش قدرت موتور و ریپ زدن خودرو

علاوه بر این ها، یک صافی بنزین یا فیلتر بنزین در خودرو هست که در صورت کثیفی، قدرت پمپ بنزین کاسته شده و نمی تواند فشار مورد نیاز را برای رساندن بنزین به موتور اعمال کند.

عوامل خرابی پمپ بنزین

دلایل مختلفی می توانند باعث از کار افتادگی و یا سوختن پمپ بنزین شوند اما مهم ترین آن ها تردد با خودرویی است که سطح بنزین آن پایین آمده و باکش تقریبا خالی است. در این حالت چراغ بنزین روشن می شود. پمپ بنزین برای مکش بنزین و ارسال آن به سمت موتور فشار زیادی را متحمل می شود و امکان اینکه با مکیدن آلودگی های ناشی از فرسایش کف باک بنزین، فشار بسیار بیشتری را نیز متحمل شود هم، وجود دارد. چون سطح بنزین پایین است،  عمل خنک شدن پمپ نیز صحیح صورت نگرفته و باعث می شود تا پمپ بسوزد. داغ شدن بیش از حد پمپ می تواند منجر به انفجار بخارات بنزین در باک نیز شود. به همین علت این قطعات به گونه ای طراحی می شود تا قبل از اینکه به درجه حرارت بالایی برسند، از کار بیفتند.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم