سنسور دریچه گاز یا TPS چیست؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

ازدیگرقطعاتی که درموتورهای انژکتوری استفاده شده است ، سنسورموقعیت دریچه گاز یا TPSاست. این قطعه کار باز و بسته کردن دریچه گاز و گزارش کارایی آن به کامپیوترماشین یا ECU را بر عهده دارد.این سنسور در موتورهایی که با سیستم انژکتوری پاشش سوخت میکنند برروی دریچه گاز نصب می گردد. در واقع سنسور دریچه گاز یک نوع مقاومت متغیراست که با باز و بسته شدن دریچه گازخودرو، مقدارآن تغییر میکند واین تغییرمقداری اطلاعات را به ECU ماشین میفرستد. در ادامه میخواهیم در مورد این قطعه ماشین بحث و نکاتی را درزمینه عیب یابی و نگهداری سنسور دریچه گاز یا همان TPSماشین شرح دهیم.

سنسوردریچه گازیا TPS ماشین چیست؟

همانگونه که گفتیم، سنسوردریچه گاز یک مقاومت متغیراست که مقدارباز بودن دریچه گاز ماشین را به ECU یا کامپیوترماشین گزارش می دهد. با فشرده شدن پدال گاز، دهانه دریچه گازتغییرمی کندو این تغییر موجب می گردد که مقادیربوسیلهTPSثبت شده و به ECU فرستاده شود. در صورت خراب بودن این سنسور امکان دارد مشکلاتی درزمینه عملکرد ماشین ایجاد شود که در ادامه بیشتربه این موضوع میپردازیم.درحقیقت کارقطعه مورد نظردر یک ماشین آن است که با اعلام کردن وضعیت دریچه گاز به ECU گزارش دهد که ماشین درچه موقعیتی قراردارد.در واقع می توان گفت بدون وجود سنسور دریچه گاز ، ECU شناخت کاملی از چگونگی عملکرد ماشین نخواهد داشت وامکان دارد درزمینه چگونگی گازخوردن ماشین و یا دور موتورآرام و تند ماشین ایراداتی بوجود بیاید.

عیب یابی سنسور دریچه گاز خودرو

در حالت کلی ایراداتی که امکان دارد درپی خرابی این سنسور در یک ماشین بوجود بیاید عبارت است از:

  • بیشتر شدن دور موتور حتی دروضعیت خلاصی موتور
  • تاخیر درچگونگی گاز خوردن ماشین
  • تاخیردر کم شدن یا پایین امدن دور موتور دروضعیت خلاصی
  • کم شدن دورموتور درحالت سردی موتور وبیشتر شدن آن درحالت گرمی موتور
  • نوسان و زیاد وکم شدن دورموتور

هرگاه یکی ازموقعیت های اشاره شده دربالا برای ماشین شما بوجود آید امکان دارد دلیل اصلی اش عملکرد نادرست و یا کثیفی و آب خوردگی این سنسور درون ماشین باشد. اگر این سنسور به هرعلتی نتواند وضعیت وشرایط دریچه گاز را برای ECU به درستی ارسال کند، درآن صورت کامپیوترماشین درزمینه تشخیص دچاراشتباه میگردد و در نتیجه موجب پیش آمدن انواع ایرادات ذکر شده در بالا می شود.

جهت عیب یابی این قطعه کاربردی داخل ماشین از دستگاه دیاگ ماشین استفاده می شود.اطلاعات و داده های سنسور TPS  در دستگاه های دیاگ به حالت درصدی و یا ولتاژمی باشد. در حالت نرمال این سنسورباید عددی بین صفر تا چند درجه را نشان دهد.همانگونه که وقتی پدال گازفشرده میشود باید مقدارنشان داده شده در دیاگ هم تغییرکند و درزمانی که به نهایت حد خود برسد، باید عددی که نشان داده میشود به ۱۰۰ نزدیک باشد.

هرگاه دراین دوشرایط هیچ تغییراتی مشاهده نشد و یا دروضعیت خلاصی بیشتراز ۵ و دروضعیت بیشترین حد گاز، دیاگ کمتر از ۹۰ را نشان بدهد،نشانگرآن است که سنسوردریچه گازماشین مشکل داربوده و باید تعمیر یا تعویض شود. به عبارت دیگردرزمانی که پدال گاز را بین ۰ تا ۲۰ درجه نگه داریم بطورمعمول سنسورباید به صورت مداوم اطلاعات را ارسال کند. اگردرزمان نگه داشتن پدال گاز، بطورناگهانی اطلاعات ارسال شده از سنسور، قطع شود، این هم نشان از خرابی سنسور دریچه گاز است.

بطورکلی درماشینهای انژکتوری و مدرن تر ، این سنسوربه حالت خودکارقابلیت تنظیم خود رادارد و بدون اینکه به کار خاصی احتیاج باشد می تواند با وضعیت موتورهماهنگ شود اما در زمان خرابی و معیوب شدن باید عوض شود.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم