استپر خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

استپر موتور یکی از قطعات مهم موتور خودرو است که خرابی آن هم روی کارکرد موتورتاثیر منفی داشته و هم باعث افزایش آلایندگی ماشین می گردد.این قطعه روی دریچه سوخت موتور انژکتوری جای داردو کاراصلی آن، روشن نگه داشتن ماشین در حالت دورآرام میباشد.به عبارت دیگرزمانی که ماشین دردورموتورهای کم کار می کند، این قطعه ازخاموش شدن موتور جلوگیری می کند.روشن است که ایجاد اشکال دراین قطعه باعث بد کار کردن موتوردر دورموتورکم و پایین می گردد.همچنین، این قطعه کوچک، کارایی و موارد استفاده دیگری هم دارد. در ادامه به بررسی کلی استپر خودرو میپردازیم و نکاتی را درزمینه عیب یابی این قطعه در موتورماشین ها ذکرخواهیم کرد.

استپر خودرو چیست؟

استپرموتور یکی از قطعه های اساسی و مهم مربوط به سیستم تولید گشتاور (موتور) بوده و بیشتر خودروهای رنو مجهز به این قطعه هستند. این قطعه زیرفرمان یونیت موتور میباشد و با گرفتن دستور از آن کار می کند؛ یونیت موتورهم با توجه به اطلاعاتی که از سنسورهای دیگرمی گیرد، به استپرموتوردستورمی دهد. به عبارتی استپر موتور یک عملگرمیباشد.

کارکرد این قطعه باعث می شود تا مقدارهوای ورودی به موتور در دور آرام تنظیم شود؛ منظور از دور آرام هنگامی است که پدال گاز توسط راننده فشرده نمی شود. فشرده نشدن پدال گاز می تواند در زمان استارت زدن ماشین، درزمان گرم شدن ماشین، هنگامیکه ماشین در وضعیت پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک شدید قراردارد ویا در فاصله زمانی بین تعویض دنده اتفاق بیافتد. اگر استپر موتور کارخود را به درستی انجام ندهد، علاوه بر اینکه ممکن است ماشین در حالت های فوق خاموش شود امک داردان باعث بروز حادثه هم بشود.

تصور کنید که راننده در سرعت بالا، قصد تعویض دنده دارد، ایشان ابتدا پا را از روی پدال بر می دارد و دنده را عوض می کند، اگرهنگامی که دنده خلاص است و راننده پا را از روی پدال گاز برداشته است، ماشین به دلیل کارکرد بد خاموش شود، ترمزماشین به شدت ضعیف می شود و ممکن است باعث بروزحادثه ای غیرقابل جبران گردد.

نحوه کاراستپرخودرو

این قطعه کوچک مانند قطعات دیگرماشین بوسیلهECU یا کامپیوتر ماشین کنترل می شود.، ECU استپر را بوسیله۴ترانزیستورکنترل می کند به این حالت که دو عدد از آن ها برای حرکت به جلو و دو عدد از آن ها برای حرکت به عقب استفاده می شود. کامپیوترماشین با توجه به موقعیت ماشین و دمای موتوربا ارسال بارالکتریکی به این ترانزیستورها موجب می شود که دریچه استپر بازو بسته گردد.زمانی که دمای موتور به درجه دلخواه ECU برسد، آنگاه کامپیوتر دریچه را در بسته ترین حالت قرار می دهد که هوای اضافی وارد موتورنشود. زمانی که پای خود را از روی پدال گاز برداریم، ECU به استپردستورمی دهد که دریچه های خود را بازکند تا هوای موتورازراه این دریچه ها تهیه شود.

عیب یابی استپر خودرو

همانگونه که گفتیم، کاراصلی این قطعه روشن نگه داشتن ماشین دروضعیت عملکرد در دور پایین موتوراست. اگر در زمان درجا کار کردن موتور، دور موتور دائما با نوسان و کم یا زیاد شدن روبروگردد وثابت نماند، نشان از عدم عملکرد درست و بجای استپرماشین است. علاوه بر این نیز ممکن است در دور موتورهای بالا و حتی در اتومبیل در حال حرکت نیز با مشکل تغییر ناگهانی دور موتور مواجه شویم. همچنین ممکن است در صورتی که خودرو می ایستد و یا خودرو با گرفتن کلاچ به دور موتور پایین میرسد، اتومبیل خاموش گردد که همه این علائم، نشان از عدم درست کار کردن استپر خودرو می دهد و باید برای رفع آن، استپر خودرو را باز کرده و آن را عیب یابی نمود.بدلیل اینکه این قطعه ممکن است در معرض پاشش سوخت و هوا قرارگیرد دچار کثیفی و آلودگی می شود که موجب بسته شدن دریچه و یا ناقص باز شدن می گردد. که این مشکل راه حل بسیار ساده ای دارد وفقط با باز کردن و تمیز کردن دریچه می توان آن را حل کرد.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم