سیستم تعلیق خودرو چییست و چه وظیفه ای دارد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

سیستم تعلیق ، وظیفه اصلی اش، ایجاد ارتباط بین خودرو و جاده است. سیستم تعلیق ماشین شامل مواردی مثل چرخ ها، کمک فنرها، فنرها و ستون های نگهدارنده می باشد. درادامه درزمینه سیستم تعلیق ماشین بیشتر بحث خواهیم کرد و نحوه کار این مورد مهم ازماشین را بررسی خواهیم کرد.

سیستم تعلیق خودرو

کاراصلی سیستم تعلیق ، پیشگیری ازانتقال ارتعاشات به درون کابین و قطعه های ماشین ودر نهایت مسیر دهی به ماشین است. این سیستم دقیقا بین شاسی و چرخ های ماشین قرار داده میشود. کارجلوگیری ازانتقال ارتعاشات بوسیله فنرها و کمک فنرهای موجود درماشین انجام می شود وکاردوم یعنی مسیردهی وفرمان دهی به ماشین بوسیله چرخ ها و نگهدارنده هاانجام می شود. درصورتی که این سیستم وجود نداشته باشد، قطعات داخلی ماشین به دلیل ارتعاشات وارد شونده به ماشین و لرزش های زیاد در زمان حرکت، عمر کوتاهی خواهند داشت وسفربرای سرنشینان طاقت فرسا می شد.امروزه ازاصلی ترین وعمده ترین عوامل درراحتی ماشین، نوع سیستم تعلیق وکیفیت بکاررفته درماشین است که نقش پررنگی درجذب بازارفروش برای آن ماشین دارد. این سیستم معمولا اگرایرادی داشته باشد ازراه دیاگ زدن ماشین قابل شناسایی است.

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

این سیستم همانگونه که گفته شد ازاجزای داخلی فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق و چرخ ها تشکیل می شود که هر کدام از این اجزا کارخاصی را درزمینه کنترل و حفظ ماشین درجاده انجام می دهند. بعنوان مثال کمک فنرها وظیفه اصلی را در کنترل ارتعاشات وارده به ماشین دارند. بدون حضورکمک فنرها ماشین سفت و خشک حرکت میکند وبه همین دلیل بعد ازگذشت مدت زمان کوتاهی پاشیده می شود.

در سیستم تعلیق گاهی نیاز است در عین  اتصال محکم گاهی امکان حرکت پچیشی هم باشد.اینجاست که سیبک مورد استفاده قرار می گیرد تا هم اتصال محکم باشد هم امکان چرخش وجود داشته باشد. سیبک در حقیقت از گوی فلزی تو خالی تشکیل شده است که در داخل آن امکان چرخش وجود دارد. سیبک بعنوان محور چرخشی ، چرخها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان ، همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها ( حرکت سیستم تعلیق ) وجود داشته باشد ، دقیقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد . سیبکها که قابلیت ساپورت مقداری از وزن خودرو را نیز دارا هستند ، معمولا از یکسو به طَبَق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند .

بوش هم کارایی نظیر سیبک دارد با این تفاوت که فقط  حرکت در یک جهت امکان پذیر است. بوشها قطعاتی هستند اکثرا از جنس لاستیک طبیعی که برای اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق به یکدیگر استفاده می شوند . هدف استفاده از بوشها حذف سر و صدا (Noise ) در حین حرکت ، حذف لرزشها و تحمل مقداری از ضربات وارده به جهت خاصیت الاستیکی می باشد . بوشهای لاستیکی مقاومت خوبی در برابر کشش داشته ، همچنین در دماهای پایین ، بسیار مقاوم می باشند. اما در مکانهایی که بدلیل سرعت حرکت ، دما بالاست ، زود سخت شده و دچار ترکیدگی و شکست می شوند ، در چنین مواردی بهتر است از بوشهای ساخته شده از اورتان ( Urethane ) که مقاومت بیشتری در برابر گرما دارند ، استفاده شود ، البته این نوع بوشها انعطاف پذیری نوع لاستیکی را دارا نبوده و نرمی خودرو و هندلینگ آن را تا حدی تحت تاثیر قرار می دهند.

بوشها در مواردی بعنوان محور (‌ Pivot ) عمل می نمایند ، بدین صورت که دو قسمت فلزی بوسیله یک بوش استوانه ای مانند شکل زیر به یکدیگر متصل شده و در نتیجه حرکتی مانند حرکات مفاصل بدن انسان حاصل می گردد و حرکت سیستم تعلیق با وجود اتصال به شاسی ، با منتقل نمودن کمترین ضربه امکان پذیر می گردد .

طبق نیزقطعه ی فولادی مستحکمی است که از یک طرف با بوش ها شاسی متصل است و از طرف دیگر با سیبک ها به چرخ های متصل شده است.در حقیقت طبق قطعه ای است فلزی که در دو سر دارای بوشهای محوری ( مانند آرنج یا زانوی انسان عمل می کند ) می باشد که از یک سمت به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را برعهده دارد.

در حالت کلی کار سیستم تعلیق ماشین ثابت نگه داشتن ارتفاع ماشین در حال حرکت،  کم شدن ارتعاشات و لرزش های ناشی از ضربات، مسیردهی به چرخ ها، تحمل وزن ماشین و حفظ تماس چرخ های ماشین با جاده است که همه این کارها با استفاده از قطعه هایی که قبل تر ذکر شد انجام میشود.

انواع سیستم تعلیق خودرو

این سیستم ها انواع مختلفی دارند که مهمترین آن ها شامل سه دسته می باشد.

1-      سیستم مک فرسون

2-       تعلیق مستقل

3-      تعلیق طبق دار دوبل

 

سیستم تعلیق مک فرسون

در این سیستم فنر به شاسی وصل می شود وبه همین دلیل امکان دارد تعدادی از ضربات به ماشین احساس گردد. وزن ماشین توسط کمک فنر ها دراین سیستم تحمل می شود و ازجمله ارزانترین سیستم های تعلیق ماشین به حساب می آید.همچنین به علت هزینه نگهداری کم معمولابیشترماشین های دارای قیمت میان رده، از این سیستم استفاده می کنند.

سیستم تعلیق مستقل

این سیستم خیلی نرم و روان کارمی کند وارتعاشات بسیارکمی را به ماشین وارد می کند. دلیل این کارآن است که این سیستم های تعلیق به صورت مستقلا و برای هر چرخ جداگانه طراحی می شوند و در صورت ارتعاش در هر چرخ،تنها به همان چرخ ضربه وارد می شود و دیگر چرخ ها لرزشی ندارند.

تعلیق طبق داردوبل

این سیستم ها هم نرمی و روانی خاصی دارند وماشین هایی که از این سیستم استفاده می کنند در پیچ ها و شرایط نا مساعد جاده ای، کنترل پذیرترونرم ترهدایت می شوند. دلیل این کار، استفاده از دو طبق، یکی درپایین ودیگری در بالا است که بینشان یک فنرمارپیچی جای می گیرد. این کارموجب می گردد که کنترل ماشین روانتر صورت گیرد.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم