فیوز خودرو و نحوه عیب یابی و تعویض آن

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

فیوزها (Fuse) اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع میکنند تا تجهیزات برقی آسیبی نبینند. به عبارتی فیوز خودرو وظیفه ی تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند.

نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده ‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کنند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات کنترل شوند.

فیوزها در خودرو معمولا در جعبه فیوز قرار دارند. با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو می توان در جهت یافتن آن اقدام نمود. در دفترچه راهنمای هر خودرو، نقشه تمام فیوزها وجود داشته و همچنین وظیفه هر فیوز  مشخص گردیده است.

انواع فیوز خودرو

فیوزها معمولا در انواع متنوعی تولید و طراحی می شوند اما فیوزهای مستطیلی و سرامیکی پر کاربردترین نوع آن ها می باشند. این فیوزها از دو پایه تشکیل شده اند که بسته به حداکثر میزان شدت جریان عبوری، از سیم ضخیم تری برای اتصال دو پایه به هم استفاده شده است. فیوزهای فلزی و شیشه ای نوع دیگری از فیوزها هستند.

روی هر فیوز خودرو معمولا اطلاعاتی در رابطه با حداکثر شدت جریان عبوری نوشته شده است که نشان می دهد اگر نوسانات برق خودرو از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، اصطلاحا فیوز آب شده و قطع می گردد. این قطعه سبب می شود تا دستگاه مصرف کننده ای که برق خود را از طریق فیوز می گیرد، دیگر برق رسانی نداشته باشد و از مدار خارج گردد. این عمل به این دلیل انجام می گردد تا از بروز مشکلات اساسی در خودرو، با نوسانات شدید، جلوگیری گردد.

محل قرارگیری فیوز در خودروها

در اکثر خودروها دو پنل فیوز وجود دارد: یکی در قسمت موتور که فیوزهای مربوط به فن های رادیاتور، پمپ ترمز ضدقفل و ECU در آن قرار گرفته‌اند، و دیگری داخل داشبورد و نزدیک زانوی راننده که فیوزهای مربوط به سوئیچ ها و وسایل داخل کابین را در خود جای داده است.

عیب یابی و تعویض فیوز

در فیوزهای غیرشفاف که نمی توان با چشم قطعی آن ها را مشاهده نمود، بهتر از از چراغ آزمایش یا مولتی متر استفاده کنید. دو سر فیوز به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل می شود و در صورت روشن شدن چراغ آزمایش و یا عبور جریان در مالتی متر، می توان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته است و باید فیوز موردنظر تعویض شود. در فیوز های شیشه ای و مستطیلی شفاف با چشم می توان تشخیص داد کدام فیوز سوخته و علت هشدار ECU در واقع همان فیوز است.

از استفاده از سیم به جای فیوز حتی به صورت موقت جدا خودداری شود. انجام این کار سبب خراب شدن و آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی می‌شود. اگر یکی از فیوزهای مهم شما سوخته است و شما به کارایی آن بسیار نیازمندید، در این شرایط باید یا فیوز یدک و یا از فیوز کم کاربردتری به جای آن فیوز استفاده کنید.

در تمامی جعبه فیوزها فیوز یدک تعبیه شده که اگر زمانی شما با مشکل مواجه شدید از این فیوز استفاده کنید. هر فیوز با توجه به کارآیی که دارد می‌تواند جریان مشخصی را از خود عبور دهد. به همین دلیل رنگ فیوزهای نصب شده در خودرو با یکدیگر متفاوت است. تا حد امکان سعی کنید فیوز غیر ضروری هم رنگ با فیوز سوخته را انتخاب کنید.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم