علائم خرابی استپر موتور خودرو و زمان تعویض آن

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

استپر موتور یکی از قطعات مهم موتور خودرو است که به محض خرابی آن موتور هم بد کار میکند و هم باعث افزایش آلایندگی خودرو می شود که در ادامه ما قصد داریم علائم خرابی و چگونگی تعویض و تست آن را مورد مطالعه قرار دهیم.

تصور اکثریت بر این است که تمیز بودن استپر در شتاب و راندمان موتور اتومبیل تاثیر دارد. از این رو در زمان هایی با فواصل کوتاه اقدام به باز کردن و تمیز کردن استپر می کنند. در حالتی که استپر موتور فقط دور آرام موتور را روی مقدار معین نگه می دارد.

جدای از این، این قطعه یعنی استپر، موجب می شود تا هنگام روشن شدن کولر و آمدن بار اضافی روی موتور، افزایش دور موتور را داشته باشیم که به این طریق موتور خودرو بهتر و راحت تر کار خواهد کرد. وظیفه ی دیگر استپر خودرو این است که در مواقعی که موتور خودرو سرد است، دریچه ی گاز باز شود و خودرو ما با اولین استارت روشن شود.

علائم خرابی استپر

استپر توسط کامپیوتر خودرو یا ECU و چهار ترانزیستور کنترل می شود. وقتی دمای موتور با دمای استاندارد و موردنظر ECU یکی شوند، ECU با نگه داشتن دریچه ی خودرو در بسته ترین حالت، از ورود هوای اضافی به موتور خودرو جلوگیری می کند.

استپر روی هوزینگ دریچه هوا قرار دارد و در مواقعی باید تمیز شود. اما با توجه به این که یک قطعه ی الکترونیکی است نباید آن ر ا با حلال هایی مثل بنزین یا از این قبیل حلال ها تمیز کرد. باز و بسته کردن این قطعه با توجه به این که چرخ دنده هایی را داراست، موجب خرابی آن خواهد شد. این قطعه بسیار حساس است. در خودروهای با کارکرد بالا، نیاز داریم تا حداقل در سال یک بار استپر موتور را تعویض کنیم.

علائم خرابی استپر توسط دستگاه دیاگ تشخیص داده می شود. اما از مهم ترین علائم خرابی استپر می توان به تغییر ناگهانی دور موتور در زمان درجا کار کردن اشاره کرد. خاموش شدن خودرو با رها کردن ناگهانی پدال گاز، عدم پایداری کلی دور موتور، کاهش شدید دور موتور هنگام روشن کردن کولر خودرو، بالا بودن دور موتور بعد از روشن شدن خودرو یا گاز خوردن بی دلیل موتور، از دیگر علائم خرابی استپر خودرو می باشند.

در صورتی که دسترسی به تعمیرگاه ندارید باید دور آرام موتور را کمی زیاد کنید. خودروهای انژکتوری پیچ تنظیم دور آرام ندارند و این کار باید توسط رگلاژ سیم گاز انجام بگیرد. درب موتور را باز کنید، سیم گاز را که معمولا کنار ورودی هوای دریچه گاز است پیدا کنید، خاری که سیم گاز بوسیله ی آن مهار شده را در بیاورید، سیم گاز را عقب بکشید (به آرامی)، تا دور آرام به مقدار لازم افزایش یابد. خار را در جای اول خود بگذارید و سیم گاز را به حالت اولیه باز گردانید.

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم