کمک فنر و انواع مختلف آن برای خودرو

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

کمک فنر ( Shock Absorber یا Damper ) خودرو

کمک فنر زیر مجموعه ای از سیستم تعلیق است. یک وسیله ی مکانیکی که محل نصب آن در نزدیکی چرخ ها بوده و نوسانات فنرها را کنترل و یا میرا می کند کمک فنر از یک سر به اتاق یا شاسی خودرو و از سر دیگر به قطعه ی متحرک سیستم تعلیق مثلا پوسته اکسل یا طبق وصل می شود. در این حالت حرکت فنر، باعث بیشتر یا کمتر شدن طول کمک فنر می شود.

کمک‌ فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نمی‌گذارد بعضی از کمک‌فنرها می‌توانند این کارکردها را نیز داشته باشند.کمک فنری که در شرایط مناسب قرار داشته باشد به سیستم تعلیق اجازه می دهد تا نوسان به وجود آمده را به یک یا دو سیکل کاهش داده، حرکت بیش از حد را متعادل کرده و وزن وارد بر چرخ ها را در حالت تعادل و چسبیده به جاده قرار دهد. با کنترل فنر و حرکات سیستم تعلیق، اجزاء دیگر سیستم نظیر Tie Rod ها نیز در وضعیت درست خود فعالیت خواهند کرد و همین امر تنظیم چرخهارا نیز به صورت ثابت در حالت صحیح خود، نگه می دارد.

کمک فنر در سیستم تعلیق موازی با فنر بسته می شود و مانند فنر نیروی محوری را جذب می کند در موقع جمع شدن کمک فنر به سهولت منقبض شده اما در موقع باز شدن کمک فنر مقاومت می نماید و به آرامی باز می شود.کمک فنر وزن خودرو را ساپورت نمی کند بلکه وظیفه اصلی آن کنترل نوسانات فنرها و حرکات سیستم تعلیق و نگه داشتن چرخ به صورت چسبیده به جاده می باشد . این کار با تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی (حرارتی) در کمک فنر انجام می گردد.

انواع کمک فنر خودرو

کمک فنرها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه معرفی شده اند. کمک فنر با توجه به وزن خودرو، اندازه خودرو و شرایطی که خودرو باید در آن بکار گرفته شود، ممکن است نرم تر یا خشک تر باشند. هم چنین تنظیم مشخصی دارند. مثلا در مورد خودروهای باری مثل وانت ها، چون معمولا باید وزن زیادی را تحمل کنند، سفت تر تنظیم می شوند اما کمک فنرهای یک خودروی سواری کوچک، معمولا نرم تر هستند تا به سرنشینان خودرو کمترین ضربه وارد شود.

کمک فنر روغنی (هیدرولیکی): Hydraulic Shock Absorber

کمک فنر تلسکوپی: Telescopic Shock Absorber

کمک فنر هیدرو استاتیکی: Hydrostatic Shock Absorber

کمک فنر بادی - گازی: Air Shock Absorber 

کمک فنرهای قابل تنظیم: Adjustable Shock Absorber

کمک فنر اهرمی: Lever Shock Absorber

جهت خرید لوازم یدکی وارد این بخش شوید:

ورود به سایت

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم