کویل ماشین چیست و چگونه کار می کند؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

کویل از اجزای سیستم برقی خودرو  است که وظیفه ی آن تامین برق برای جرقه زدن و احتراق بنزین می باشد. در تمامی خودروهای تولید داخل موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود که عملکرد آنها برای ایجاد نیرو دارای چهار مرحله است که عبارتند از: مکش ، انقباض یا تراکم ، انفجار یا انبساط و تخلیه.

خودرو  های احتراق داخلی برای ایجاد جرقه و تولید نیرو درون سیلندر به اختلاف پتانسیلی در حدود ۷۰۰۰ ولت (در شرایط عادی)  تا ۲۵۰۰۰ ولت (در شرایطی که شمع ها کثیف هستند یا شرایط نامناسب سوخت) نیاز دارند. این ولتاژ بالا البته به تنهایی خطرناک نیست، چرا که برای برق گرفتکی تنها ولتاژ موثر نیست.

اختلاف پتانسیل دوسر باتری خودرو های معمولی چیزی حدود ۱۲ ولت می‌باشد که می‌تواند با توجه به نحو استفاده و طول عمر باتری کمتر هم بشود. این اختلاف پتانسیل نمی‌تواند باعث ایجاد جرقه در شمع ها باشد، برای این منظور کویل طراحی شده است. کویل انواع مختلف دارد و در مصارفی غیر از خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت و اجزای کویل

اساس کار کویل ماشین بر پایه ی القای جریان الکتریکی است که بین سیم پیچ های درون آن انجام می شود.

سیم پیچ متشکل از سیم است که این سیم بلند به دور یک محور با فاصله های برابر و بدون اتصال حلقه ها پیچیده می شود. دو سیم پیچ و مغزی درونی هم اساس کار کویل ماشین هستند. سیم پیچ اولیه با دور پایین به دور سیم پیچ ثانویه با دور بالا قرار دارد و جریان الکتریکی وارد شده به سیم پیچ اولیه باعث القای الکتریکی در سیم پیچ ثانویه می شود و سیم پیچ ثانویه ولتاژ را تا چندین هزار برابر افزایش می دهد. و قطعه ای به نام دلکو وظیفه دارد تا با مهار کردن این ولتاژ باعث می شود تا هر شمع در زمان درست جرقه بزند. قطعه ای پلاتینی درون دلکو قرار دارد که ولتاژ خروجی از کویل ماشین را کنترل می کند. کویل های تولیدی توسط شرکت ها به سه دسته تقسیم می شوند:

1- کویل های ساده که از یک استوانه و دلکو تشکیل شده که وظیفه مرتب کردن جرقه ها را دارد و بیشتر در خودروهای کاربراتوری استفاده می شوند.

2- مانند کویل پژو و پراید که از یک کویل مجزا به مانند حالت قبلی، اختلاف پتانسیل مصرفی مناسب برای شمع ها گرفته می شود. (در خودروهای انژکتوری) البته اساسی ترین مشکل این مدل کویل خودرو این است که در پی خرابی می تواند صدمات جدی ای به موتور ماشین وارد نماید.

3- کویل پژو ۲۰۶ و کویل پژو ۲۰۷ و تندر۹۰ از این دسته کویل ماشین هستند که برای هر سیلندر و شمه یک کی از این کویل ها در نظر گرفته شده است و در صورت خرابی هر کویل، نیازی به تعمیر دیگری نیست.

در ماشین های کاربراتوری، یکی از راه تست وایر، تست شمع، و سیستم جرقه زنی  اتصال سر وایر یه بدنه خودرو با استفاده از یک شمع یا پیج گوشتی است. این عمل می تواند باعث ایجاد شوک و خراب شدن سیستم برق خودرو شود، ولی برای پیدا کردن سریع خرابی لازم است اجرا گردد. در خودروهای انژکتوری برای جلوگیری از آسیب ECU بهتر، لازم است از انجام این کار خودراری کنید و به جای آن از چراغ مخصوص این کار استفاده کنید. به منظور تست استاندارد کویل، می‌توان از اهم متر استفاده کرد که بطور کلی ایراد سر هر سیم پیچ نمایان شود.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم