فیلتر روغن چیست و چه نقشی در موتور خودرو دارد؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

روغن در موتور های احتراقی خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. نقش اصلی و به سزای روغن خودرو در خنک کردن موتور و کاهش حرارت زیاد موتور می باشد. این فیلتر از ورود آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند. دلیل اهمیت ویژه‌ی این قطعه این است که وجود دوده و مواد ریز در روغن باعث می‌شود زمانی که روغن در حال چرخش در موتور است به جای اینکه باعث روانکاری سیستم شود برعکس به سطح موتور و اجزاء آسیب می‌رساند. فیلتر روغن ناجی موتور بوده و این مسئله اهمیت به کارگیری فیلتر روغن را مشخص میکند. فیلترها فقط تا مدت معینی می‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. در صورت عدم تعویض در طول مدت زمان کارکرد منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شود که موجب بالا رفتن فشار در سیستم پمپاژ روغن می‌شود. آلاینده ها با خراش دادن سیلندر و پیستون موجب آسیب جدی به موتور ماشین خواهند شد. چکیدن قطرات روغن از محل اتصال فیلتر، زنگ زدن پوشش محفظه، تحمل نکردن فشار و در نتیجه شکاف برداشتن فیلتر باعث خروج تدریجی و یا سریع روغن از مسیر روغنکاری موتور می شود .بدیهی است که در اثر فشار و اصطحکاک زیاد ،قطعات خودرو مستهلک و کاملاً ساییده خواهد شد.

روغن سوزی، مصرف بیش از حد بنزین، جوش آوردن، کاهش قدرت موتور و در مواردی شکستن قطعات متحرک موتور و در نهایت ایست کامل موتور از مواردیست که می تواند در اثر استفاده از فیلتر روغن نامرغوب بوجود بیاید .

زمان تعویض فیلتر روغن

به عنوان یک قانون کلی، بهتر است هر بار که روغن موتور را عوض می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. اما برخی نیز هر دو بار که روغن موتور را عوض می‌کنند، فیلتر روغن را تعویض می‌کنند. استفاده از انواع روغن مناسب و فیلتر روغن با استاندارد در كنار یكدیگر باعث افزایش بازدهی هر دو محصول كاهش استهلاك و افزایش بازدهی موتور خواهد شد. پس از تعویض فیلتر، روغن كاركرده آن باید تخلیه شود.

دلایل اصلی کثیف شدن فیلتر روغن

خود روغن دارای آلودگی‌هایی می‌باشد.

هر چقدر هم که روغن سیستم را روانکاری کند، به خاطر اصطکاک فلز روی فلز مقداری فلز و کربن وارد روغن می‌شود.

هنگامی که احتراق صورت می‌گیرد، واکنش‌های شیمیایی ای رخ می‌دهد و در نتیجه‌ی آن موادی وارد روغن می‌شوند.

در اثر سرد و گرم شدن خود روغن نیز در جریان کارکرد موتور، روغن واکنش داده و آلودگی‌هایی واردش می‌شوند.

علائم ایراد این فیلتر

روشن شدن چراغ چک موتور

نشت روغن از فیلتر

کم شدن فشار روغن

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

واتساپ : 09120146259

تماس : 04134444149

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم