درجات روغن به چه معنی هستند؟

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

درجات مختلفی از روغن‌ها آن بیرون انتظار شما را می‌کشند که هرکدام تحت برندهای متفاوت عرضه می‌شوند. اگر به لیبل روی ظرف روغن موتور نگاهی بیندازید، رقم هایی به صورت 20w-50 و 10w-40 و غیره را مشاهده خواهید نمود که این ارقام به گرانروی (ویسکوزیته یا ضخامت) روغن اشاره دارند.

روغن موتور های امروزی اصولا رقیق‌تر بوده و خیلی سریع درون منافذ پیشرانه نفوذ می‌کنند. بدین ترتیب مانع آسیب رسیدن به قطعات فلزی موتور که در تماس با هم عمل می‌نمایند، می‌شود.

برخی پیشرانه‌های جدیدتر با ظرافت بیشتری ساخته می‌شوند بنابراین احتیاج به روغن‌های رقیق‌تر دارند. روغن‌های رقیق‌تر با ویسکوزیته پایین‌تر از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر خواهند بود.

اکثر روغن‌های امروزی دارای گستره‌های مختلفی از گرانروی هستند. به عنوان مثال در استاندارد SAE روغنی با مشخصه 20w-50 موجود است. عدد 20 گرانروی روغن در سرما و عدد 50 میزان گرانروی(عدم تمایل به جاری شدن) آن را در دمای کارکرد موتور را نشان می‌دهد.   Wبه معنای Winter (زمستان) است. یعنی روغن چهار فصل بوده و در سرما گرانروی آن کم و در گرما گرانروی آن بیشتر می‌شود.

همچنین شما می توانید در شرایط اضطرار، روغن‌ها با درجات مختلف و از برندهای گوناگون را با هم مخلوط نمایید، بدون اینکه نگران آسیب جدی رسیدن به موتور خودروتان باشید. به هر حال صرف حضور روغن در موتور بهتر از نبودن آن است؛ البته بهتر است بعد از آن که به روغن استاندارد موتور خودرو دسترسی پیدا کردید، روغن استاندارد را حتما جایگزین نمایید.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

ارسال‌پیام‌واتساپ‌

تماس‌ساعت9تا16لمس‌کنید

تماس از ساعت 10 الی 15- 04134444149

ارسال‌پیام‌روبیکا

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم